Chaos vs. netheid

Ik ben een chaoot. Ik ben serieus altijd alles kwijt terwijl het vaak op de meest voor de hand liggende plekken ligt. Mijn bureau ligt regelmatig bezaaid met allerlei papieren die ik eigenlijk al niet meer nodig heb, en in de map waarin ik ze dan braaf opberg (lees: prop) is het al niet veel beter. Hij is geordend met labeltjes per vak, maar ik stop Engelse teksten doodleuk in het vakje Nederlands en een hoe-schrijf-je-een-leesverslag-handleiding voor Nederlands op zijn beurt bij aardrijkskunde.


Zo’n ding heb ik dus ook. Het is niet echt een succes.

Toch ben ik niet iemand die leeft in een permanente chaos met een figuurlijk laag aangekoekte rommel om zich heen. Mijn kamer is namelijk altijd spic en span. Ik kan niet zo goed tegen rommel dat ik vanuit mijn ooghoeken zie als ik bijvoorbeeld televisie kijk. Het moet netjes zijn, en vooral de compositie moet goed zijn. Voordat ik begin met een film loop ik gerust nog drie keer door mijn kamer terwijl ik kaarsjes één centimeter verschuif omdat dat mooier staat, ik alle lades en deuren dichtdoe en ik uitstekende hoekjes papier wegfrommel. Dwangneurose? Ja, een beetje wel.
De combinatie van die oppervlakkige netheid en de chaos zodra je wat beter kijkt werkt voor mij eigenlijk wel. De gulden middenweg zou fijn zijn, maar ik ben bang dat ik me daarvoor teveel moet veranderen. Ik ben Kim, en ik ben chaotisch én netjes. Het bestaat!

Nu kan ik natuurlijk altijd proberen mijn schoolwerk wat meer op orde te krijgen. Het is eigenlijk hard nodig zijn om eens flink wat overbodige troep weg te gooien  en dat wat overblijft te ordenen zoals het zou moeten. Zou dat mijn leven niet een stuk overzichtelijker maken?
Dus ik draai me om en kijk naar de plank waar ik al die troep verzamel tussen mijn schoolboeken. De motivatie die ik zonet nog had om het allemaal eens grondig uit te zoeken is meteen verdwenen. Het staat zo toch prima? Die stapels papier, die moet ik maar gewoon over het hoofd leren zien.

Hebben meer mensen hier last van? Of ben je juist uitgesproken chaotisch of geordend?

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

