Winterdipje?

Op dit moment willen de meeste Nederlanders waarschijnlijk het liefst lekker warm bij de kachel zitten met een doos tissues, een neusspray en een kop warme thee met honing bij de hand. Aan (school)werk willen we even niet denken, dat komt wel weer eens als de winter voorbij is. Een boek of een film, dat kan nog wel. Mits het geluid natuurlijk heel hard staat en de gure geluiden buiten overstemt.
Herkenbaar? Vast wel. Grote kans dat jij ook één van die tig mensen bent die er nu even helemaal doorheen zit. Één van die mensen die ook een verkoudheid of zelfs de griep op bezoek heeft gekregen en nu alleen nog maar verlangt naar het eerste sprankje lente.
Ik zal het niet ontkennen, zelf ben ik er ook eentje. Ik heb schoon genoeg van de winter. Helemaal nu de sneeuwbuien vervangen zijn door vieze motregens en de zon zich niet eens meer laat zien als je hem er heel lief om vraagt. Tel daar een te grote stapel schoolwerk en veel te weinig slaap bij op en daar heb je het al: de winterdip.

Nu gaan wij, winterdippers, natuurlijk niet bij de pakken neerzitten en onszelf heel zielig vinden. Wij vechten terug en laten de winter ons niet overwinnen. Maar hoe doen we dat?
De eerste, allerbelangrijkste tip is om een goed slaappatroon vast te houden. Nu ben ik daar niet het gedroomde voorbeeld van, maar ik doe mijn best. Als het even kan (en lukt) ga ik om elf uur slapen en om zeven uur weer wakker worden. Tot nu toe lukt het niet zo best, maar ik merk wel dat ik het nodig heb. Slaapgebrek is echt funest voor mijn energiepeil en soms ook een beetje voor mijn humeur. ;)
Ook licht is belangrijk. Mensen vinden het leven niet voor niets prettiger met daglicht, het donker maakt ons somber. Als ik de winter de dagen kort zijn en de zon overdag ook nauwelijks doorkomt, moet je proberen van elk sprankje licht te genieten. Ga fietsen of gewoon wandelen met de hond. Maak het binnen ook licht, fuck de energierekening!
Als je dan toch binnen blijft, zorg dan dat het lekker ruikt. Klinkt misschien heel stom, maar het werkt echt! Geurkaarsen zijn er in alle soorten, maten, geuren en prijzen, net als de geuroliën voor in een oliebrandertje. Die laatste heb ik zelf en als ik mijn kamer binnenloop word ik er elke keer weer een beetje vrolijker van!
Verwen jezelf. Ga eens lekker winkelen, koop wat leuks. Ga in de weer met make-up en doe je best om er leuk uit te zien. Als jij onverzorgd en met grauwe kleren de deur uitgaat is het logisch dat je je zelf ook zo gaat voelen.
Kijk uit naar de zomer. Boek je vakantie alvast, bekijk je oude vakantiefoto’s of bestel alvast een leuke bikini.
En boven alles, geniet van al het leuks dat dit seizoen te bieden heeft. Als het buiten te koud is om ook maar één stap te verzetten en je er meteen uitziet als een verzopen kat als je vijf minuutjes buiten bent geweest, ga dan op de bank zitten en pak een boek. Drink warme chocolademelk (met slagroom!) of een kop warme thee, en sla een warme deken op je heen. Wedden dat de tijd voorbij vliegt?
Nu ben ik zelf ook nog niet uit mijn dipje hoor, maar met bovenstaand stappenplan moet het lukken!

Heb jij ook last van zo’n dip? En hoe kom je eruit?

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

