Waarom ik van Twitter houd

Oké, houden van is misschien een beetje overdreven, maar ik zal niet ontkennen dat ik Twitter geniaal vind. Inmiddels heb ik (op Twitter beter bekend als @Kimofzo, zie hiernaast) ruim 2100 tweets, en dit zullen er vast meer worden (tenzij ik spontaan dood neerval, maar daar ga ik maar niet vanuit).
Maar wat maakt Twitter nou leuk? Wat zorgt er voor dat dit social medium zo snel is uitgegroeid tot één van de belangrijke media?


Cutie?

Het is snel. Je moet in 140 tekens vertellen wat je bezighoudt, get to the point! Het is simpel. Het is eenvoudig. Het is overzichtelijk. Het is een manier om in contact te blijven met.. iedereen. Het kan overal. Mits je internet hebt. Wat je tegenwoordig bijna overal hebt.
Het zorgt voor een snelle verspreiding van de meest interessante nieuwtjes. Zoals de brand in Moerdijk. Zoals de geboorte van de zoon van Doutzen en Sunnery. Die trouwens Phyllon heet, volgens z’n pappie uitgesproken als FILLEN. Kijk, dat wist ik ook door Twitter, geen webpage aan te pas gekomen.
De TT’s (trending topics) zijn geweldig. Je ziet in één oogopslag wat Nederland/de wereld/Colombia/Baltimore/willekeurige andere grote Amerikaanse stad bezighoudt.
Het logo is een vogeltje. Een ontzettend schattig vogeltje met een hoog aaibaarheidsgehalte.
Het heeft mij Hyves doen vergeten. Wat heel goed is, want Hyves draait alleen maar om: ‘Kijk eens hoeveel vrienden/respects/reacties/kijk-zelf-gemaakt-in-de-spiegel-met-getuite-lipjes-foto’s ik heb’. En dan boeit mij niet.
Twitter laat je een kijkje nemen in interessante levens. Ik bedoel maar, hoe leuk is het om te lezen dat @MissLipgloss haar jasje vanochtend opeens wel dicht kreeg?
Natuurlijk zijn er ook tweets met nieuwswaarde. Zoals de vele feeds. Hartstikke handig, blog-updates zo zien.
Je krijgt contacten met mensen met wie je anders nooit contact zou hebben gehad. Als iemand jouw tweet leest, –dus als jij bijvoorbeeld #ikhoudvanhoning erin zit en die persoon zoekt daarop- dan kan diegene reageren op jou. Bijvoorbeeld met ‘Ik houd ook van honing!’. Maar dat kan natuurlijk ook iets politiekerigs of iets anders slims zijn. Er kunnen echt goede discussies ontstaan.
Heb je een vraag? Just ask! Gewoon: ‘-vraag- #durftevragen’ en grote kans dat iemand het leest en jou antwoord geeft. Nooit meer kijken in het woordenboek hoe je ‘umplahumphaklumpa’ spelt, er is vast een twitteraar die het weet.
Als laatste: de website kan handig zijn, maar wat mij betreft zijn de dashboards (of hoe je die dingen ook maar noemt) zoals TweetDeck nog handiger. Op mijn iPod (Touch) gebruik ik Echofon, die de eer heeft verkozen te worden boven het alom bekende Twitter for iPhone.

Het moge duidelijk zijn: Twitter is niet meer weg te denken uit onze samenleving, en eigenlijk ook niet meer uit mijn leven.

Toevoegingen?

4 Reacties op “Waarom ik van Twitter houd

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

