Tweedehands gedoe

Wisten jullie dat Bol.com sinds kort (eigenlijk al heel lang, maar ik weet het pas sinds kort) een tweedehands-service heeft? Het is regelrecht gejat van Amazon.com, maar dat maakt het nog niet meteen slecht. Beter goed gejat dat slecht verzonnen, zullen we maar zeggen.

Nu lijkt dat hele tweedehands-Bol.com hartstikke handig, dus liet ik mij verleiden en maakte een verkoopaccount aan waarop ik een aantal artikelen te koop zette. Bol.com: hartstikke betrouwbaar en ik ga er vast een goede prijs voor krijgen, dacht ik.
Al snel was er een koper voor één van mijn artikelen (afgedankte Twilight-boeken), en ik sprong een gat in de lucht. Ik zou eens even rijk gaan worden, lang leve Bol!
Tijdens het verkoopproces ontdekte ik echter steeds dingen waardoor ik de service steeds dieper en intenser ging haten, want:
1) Je kunt bestellingen niet annuleren, da’s mooi &%$ als je het boek bijvoorbeeld hebt laten liggen op een bankje in het park. In de regen. En het dus onverkoopbaar is geworden.
2) Dat krijgt de koper niet te weten, want als verkoper kun je met geen mogelijkheid contact opnemen met de koper. Dus dan maar wachten tot diegene jou een mailtje stuurt.
3) Bol.com vraagt een bemiddelingsbijdrage. 1,95 van de koper, en van de verkoper 1,95 + 15% van jouw verkoopprijs. Dag winst!
4) Het is hartstikke aardig van Mr. Bol dat je 2,95 krijgt betaald als vergoeding voor de verzendkosten, maar wat heb je eraan als die standaard 6,75 zijn? Domme Bol, toch.

Om het maar even te illustreren:
Mijn Twilight Saga zette ik te koop voor 23,95.
Dat even min de bemiddelingsbijdrage (4,58, reken maar uit), plus 2,95 en min 6,75 = 15,57 euro.
Dat houd ik eraan over. En wat betaalt de koper? Ruim 25 euro.

Aangezien ik dit allemaal bedacht nádat ik de bestelling bevestigde en hem ook niet meer kon annuleren, heb ik de boeken vandaag maar op de post gedaan.

Ach ja, volgende keer maar weer Marktplaats.

Trouwens, deze post heeft veel cijfertjes, hè? Kijk, ik kan wel wiskunde!

5 Reacties op “Tweedehands gedoe

  1. Als ik eerlijk mag zijn bestaat dat echt al een hele tijd. Denk sowieso al een jaar. Ik gebruik het veel en verkoop ook veel op deze manier. Bij boeken die niet met pakketpost hoeven ben je niet zoveel kwijt. Overigens is het kopen op deze manier erg veilig, omdat je van bol.com je geld terug krijgt wanneer je niks (of iets slechts) hebt ontvangen. Persoonlijk ben ik er erg tevreden over!
    Liefs,

    • Dat het veilig is ben ik zeker met je eens, dat is natuurlijk wel een pluspuntje.
      Krijg jij, nu je meerdere artikelen hebt verkocht, ook een bepaald bedrag extra? Ik las daar iets over, en dat is natuurlijk wel lekker meegenomen!

  2. Geen idee eigenlijk! Zal ik is naar kijken.
    Over die HP box: Ik had ‘m besteld op bol.com (zoeken op Harry Potter boxed set) maar dat duurde echt zo lang. Het artikel was heel moeilijk leverbaar en ze kregen het maar niet binnen etc. Toen zag ik daar opeens dat iemand het 2e hands aanbood en hij zei dat het nog helemaal nieuw was en in het plastic etc. Toen maar de gok gewaagd en het was binnen een week in huis! Inderdaad helemaal in het plastic en erg netjes. Dus als diegene (the book house) er nog meer aanbied en je hebt het geld, zou ik het zeker doen!
    Liefs

  3. Ik denk er ook over om boeken te verkopen online, maar ik weet nog niet goed waar. Maar Bol zal het niet zijn, als ik je artikel zo lees, haha. :D

    Over dat verhaal; ik was tien/elf jaar, geloof ik.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

