Literally lost

Voor diegenen die mij niet kennen in real-life: ik was nogal verslaafd aan Lost. Je weet wel, die ene serie waarin een vliegtuig neerstort op een eiland en de overlevenden ander mensen ontmoeten en toen was er nog zwarte rook en toen was daar een boot en nog een vliegtuig en toen en toen…
Ja, die serie. Ik keek ‘m op DVD’s en op internet, en heb op die manier in een halfjaar gekeken waar de rest van de wereld zes jaar over deed. Mijn tempo was dus zeg maar.. één aflevering per dag.
Anyway, dit weekend was het moment van de waarheid aangebroken. Het was tijd voor de aller-, allerlaatste aflevering, die heel toepasselijk The End heette.
Na anderhalf uur ‘OH MY GOD’, ‘Neehee, dit is niehiet de laatste afleverihing’ viel ik in een soort zwart gat. Datgene waar ik een halfjaar lang compleet obsessed mee was geweest was voorbij, en ik vraag me nu af wáárom ik er eigenlijk zo verslaafd aan was.
De eerste vier seizoenen waren goed. Echt goed. Er waren natuurlijk hoogte- en dieptepunten, maar het verhaal was alle keren ijzersterk. Vanaf seizoen vijf moesten de makers zonodig gaan experimenteren met time travel, waardoor de tijd niet meer was te volgen en een groot deel van het seizoen zich afspeelde in de jaren zeventig. Aan het einde floepten ze zomaar opeens weer terug naar de tegenwoordige tijd en tada, het was tijd voor seizoen zes, die op een paar heel goede afleveringen na al niet veel beter was.

Één van mijn favoriete scènes. Yay! Als je heel graag wilt weten waarom hij Desmond zo raar doet met z’n hand: klik vooral hier.

Lost heeft mij een halfjaar lang compleet in zijn greep gehouden. De vele mysteries en geheimzinnigheden zorgden ervoor dat ik steeds verder wilde kijken. De geweldige uitgewerkte personages zorgden ervoor dat ik me met hen ‘verbonden’ voelde.
Zonder zweverig te worden wist Lost mij te overtuigen van het belang van faith (vertrouwen), maar ook van science (wetenschap). De titel van één van de afleveringen: Man of science, man of faith. Gevoel versus verstand. Het lot versus de eigen keus. Dat was waar het voor mij om draaide in de serie, dat was voor mij wat de serie goed maakt.
Daarnaast waren er natuurlijk ook nog de praktische aspecten. De serie werd opgenomen op een Hawaii, wat natuurlijk met recht een prachtige locatie te noemen is. Het acteerwerk is echt uitmuntend: Michael Emerson, Terry O’Quinn, Josh Holloway, Henry Ian Cusick en Matthew Fox zijn allemaal briljante en Emmy-waardige acteurs. (Oké, die namen zeggen jullie niets, maar ach).

Het verhaal is moeilijk uit te leggen, kort gezegd draait het om een gigantisch plot, één groot mysterie die je maar al te graag op wilt lossen. Dit mysterieuze gedoe is wat Lost onderscheidt van andere series in haar genre.
Kijk voor een korte, duidelijke samenvatting dit filmpje maar even. NIET doen als je Lost ooit nog eens wilt gaan zien, of de clue gewoon niet wilt weten.

Ik heb zo vaak gehuild, zowel van verdriet als van blijdschap.
Dan ging er voor de zoveelste keer iemand dood en zat ik daar weer te huilen alsof ik die persoon écht kende.
Dan vond er weer een emotioneel telefoongesprek (favoriete aflevering én scène) plaats en zat ik te janken en dacht ik: ‘Het kan me niet meer schelen hoe het eindigt, als deze twee elkaar maar weer terugzien’.
Dan vonden twee geliefden elkaar weer terug en zat ik met een big smile hardop te lachen en te huilen.
Dan was daar The End en huilde ik. Niet omdat er een emotionele scène plaatsvond, maar omdat dit echt de allerlaatste aflevering was.

RIP Lost. Op naar FlashForward/Dexter/Heroes/Prison Break/iets anders.

Welke series raad jij mij aan nu ik een nieuwe verslaving moet gaan zoeken?

Een Reactie op “Literally lost

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

