Mijn zeven wereldwonderen

Yay, ik ben getagd! En niet door zomaar iemand, maar ook nog eens door mijn lieve vriendinnetje Ariska.
Dus, wat zijn mijn zeven wereldwonderen?

Grossglocker, Oostenrijk
Dit is de hoogste berg in Oostenrijk en toen wij er op vakantie waren moesten we die natuurlijk wel even zien. Mijn ouders waren er al heel wat jaren terug eens geweest, en konden niet wachten om ons ook de eeuwige sneeuw te laten zien. Helaas was het mistig, en was de sneeuwgrens een heel stuk teruggedrongen: voor ons geen sneeuwballengevechten in de zomer. Desalniettemin was het erg indrukwekkend, zo’n grote gletsjer!

Ardèche, Frankrijk
In de Ardèche stikt het niet alleen van de Nederlanders, maar ook van de prachtige zwemplekjes. We zijn er verschillende tegengekomen, en op de meesten heb ik ook gezwommen. Het is echt een te gek gevoel om als nietig mens in een smal stroompje te zwemmen met aan je weerszijden twee steile, witte rotswanden.

Tscheppaschlucht, Oostenrijk
Dit was een prachtig aangelegde wandelroute. Je doorkruiste een kloof, die helemaal vol zat met bos, stroompjes en watervallen. Niet erg makkelijk om te belopen, en daarom gaat een groot deel van de wandeling over bruggetjes en trappen. Heel mooi.

Keukenhof, Lisse, Nederland
Wat dichterbij huis, het bloemenparadijs en toeristentrekpleister voor Japanners. Hier ben ik twee jaar geleden geweest, en ik heb daar ontzettend van genoten. Het is een enorme bloemenzee, prachtig ingericht in verschillende thema’s. Op 23 maart gaat het park weer open en ik wil er zeker weer naartoe.

Londen, UK
In de tweede klas ging ik met school naar Londen. Ondanks het druilerige weer heb ik daar echt een supertijd gehad! We hebben verschillende toeristenplekjes bezocht en gepoogd Harrods in te komen (wat niet lukte: teveel gillende pubermeisjes en te weinig begeleiders). Een prachtige stad waar ik zeker nog een keertje naartoe wil!

Kraków, Polen
En vorig jaar was het tijd voor de uitwisseling met Polen. Het jaar daarvoor waren zij al bij ons geweest, en in juni was het onze beurt om hen te bezoeken. Na een lange, maar gezellige busreis (met een tussenstop in Berlijn) kwamen we aan in het dorpje Pustków en maakten we kennis met het echte Polen. In die week hebben we veel uitstapjes gemaakt, waarvan mijn persoonlijke hoogtepunten de bezoeken aan het voormalig concentratiekamp Auschwitz en de stad Krakow waren. Het is een beetje raar om Auschwitz in dit lijstje te zetten, maar Krakow past er goed tussen.
Want Krakow is mooi. Nu moet ik bekennen dat ik de stad niet heb ‘leren kennen’ wegens tijdgebrek en het op zoek zijn naar winkels.
Over winkels gesproken, als je toch in Krakow bent MOET je naar het winkelcentrum Galeria Krakowska. En dat niet pas ontdekken als je bijna weer weg weg moet, zoals wij. (Hè Jeanne?)

Vlieland
Ik kom al heel mijn leven op Vlieland, het is echt ‘mijn eiland’ geworden. Ik ken het eiland goed en voel me er thuis. Ik heb er mijn favoriete plekjes waar ik heel lang kan zitten. Gewoon zitten, en genieten van Vlieland (geluksmomentje!).
Dit jaar ga ik voor het eerst in de zomer en zonder familie: met een aantal vriendinnen ga ik een weekje kamperen op Stortemelk!

Pff, dit vond ik best moeilijk. Ik heb al aardig wat plekken bezocht, zowel met familie als vanuit school. Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg, de Belgische Ardennen, Londen, Brussel, Polen, de Moezel, Berlijn en heel wat plekken in Nederland heb ik in willekeurige volgorde al met een bezoekje mogen vereren. Het was moeilijk de mooiste plekjes uit te kiezen, maar zoals je ziet is het me gelukt!

En nu stel ik jullie voor de uitdaging. Hierbij tag ik  DesireeJennifer en en Janneke a.k.a. Allung a.k.a. Jannuss!

4 Reacties op “Mijn zeven wereldwonderen

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

