Schoolkrantdag Amsterdam

Stel je voor dat je de kans krijgt om op kosten van school naar Amsterdam te gaan. Dat doe je dan toch? Ook wij lieten deze kans niet schieten en reisden gisteren  dus af naar het verre, verre Amsterdam.

Oké, het was niet geheel zonder reden. Het was niet zo dat de school ons shoptripje wel even zo financiëren omdat ‘de leerlingen de hoofdstad wel gezien moeten hebben’. Nee, het was omdat wij naar de Schoolkrantdag gingen. Dat is, zoals de naam al zegt, een dag waarop vele schoolkrantredacties uit heel Nederland bij elkaar komen om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen en workshops bij te wonen. Wij waren hier aanwezig met de vier actieve leden van de zes waaruit de redactie bestaat en met de auto-trein-metro-benenwagen kwamen wij om een uur of tien aan bij de Hogeschool van Amsterdam, waar het event plaats zou vinden.

Tegen mijn verwachtingen in was de eerste workshop die volgde best interessant. Het was eindredactie en samen met Ariska heb ik lekker gekletst met twee andere meisjes. Zo leer je nog eens mensen kennen! We leerden hoe je het beste eindredactie kon voeren, zowel op grammaticaal en spellingsgebied als inhoudelijk. Ik vond het leuk, sowieso houd ik er wel van om lekker te krassen in teksten!

Da’s mijn gekras!

We kregen  een gezonde lunch, maar die lieten veel mensen staan. Ik heb alleen de sinaasappel opgegeten en de broodjes gedoneerd aan Ariska. Aardig hè? We kregen toch genoeg chocolade en flesjes drinken! Daar houd ik het ook wel een dag mee vol, hoor.

Na de lunch werden de awards uitgereikt, die we naar verwachting niet wonnen. Wij zijn natuurlijk nog maar even bezig, en onze schoolkrant kan zeker nog niet tippen aan diegenen die op veel professionelere wijze worden gemaakt. De ‘awardshow’ was leuk opgezet, de presentator had heerlijk droge humor en er we werden niet al te lang in spanning gehouden.

Er was ook nog een tweede workshop, voor mij schrijven en fotograferen. Anderhalf uur was hier helaas te kort voor, waardoor we moesten opsplitsen in twee groepen die apart van elkaar gingen, je raadt het al, schrijven of fotograferen. Ik ging schrijven, maar het ging niet verder dan antwoord geven op vragen als: ‘Wat vond je van deze dag? Wat zou je anders doen? Wat vind je van je schoolkrant?’ Erg jammer, het had leuker kunnen zijn. Het meisje (vrouw? Oké, jonge vrouw) die de workshop gaf was wel erg aardig, dat maakte een hoop goed!

Vier keer Starbucks. De hemel.

Toen de dag om drie uur werd afgesloten gingen wij nog láááááng niet naar huis toe. Amsterdam moest nog verkend worden, en dan natuurlijk vooral de winkelstraten. We hebben er nog even aan gedacht om de Negen Straatjes in te gaan, maar kozen uiteindelijk voor de veilige weg: de Kalverstraat en de Leidsestraat, inclusief de H&M flagshipstore. Ik ga jullie niet vervelen met shopverhalen, maar ik kwam uiteindelijk thuis met All Stars, een rugtas en een buik vol McDonalds-frietjes , een McDonalds-honing-mosterd-small-wrap-geval en Starbucks choco. Ik kan het wel, geen nutteloze dingen kopen!
Om ongeveer kwart over negen was ik weer thuis en ging ik er meteen weer vandoor om al oppassend het uitgegeven geld weer terug te verdienen. The sweet life.

Schoolkrantdag, Starbucks, Amsterdam: I’ll see you next year!

 

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

