Edinburgh: part I

Edinburgh. Shari omschreef het al als een Mad God’s Dream, en oh, wat is dat een goede omschrijving. Edinburgh is echt één van de mooiste steden waar ik ooit ben geweest, zo niet de mooiste. De gebouwen zijn prachtig, de sfeer heerlijk, de winkels leuk, de Starbucks geweldig, de attracties super, de mensen aardig en ga zo maar door.



Toen we aankwamen in Edinburgh begonnen we meteen met een stadswandeling waardoor we het oude deel van Edinburgh, the Old Town een beetje leerde kennen. ’s Middags gingen we naar Educating Agnes, een toneelstuk over uh.. een vrouw en een man? Ik heb tot de pauze half liggen slapen, alleen het tweede deel heb ik meegekregen. En volgens mij was ik niet de enige. =)

De zondag mochten we uitslapen tot maar liefst negen (!) uur, waarna we meteen richting de kust gingen, in het noorden van Edinburgh. Hier zouden we een boottocht gaan maken op de Maid of the Forth. Helaas bleek dat onze reservering verkeerd was aangenomen, waardoor we anderhalf uur moesten wachten op de volgende afvaart. Deze tijd werd opgevuld met slenteren, souvernirwinkeltjes van de binnenkant bekijken en een patatje verorberen. Toen we eenmaal op de boot zaten was het uitzicht erg mooi, maar de gezelligheid zo mogelijk nog leuker!
’s Middags zouden we veel vrije tijd hebben, maar door het lange wachten ’s ochtend liep dat een beetje in de soep. Dus besteedden wij de tijd die nog over was aan winkelen en deden we later die middag nog de Auld Reekie Terror Tour. Tijdens deze tour bezochten we de vaults onder Edinburgh. Dit zijn uitgehakte ‘hollen’ waar vroeger zelfs mensen in woonden. Het doel van de tour was om een enge sfeer te creeëren, wat bij ons nuchtere Hollanders niet zo lukte. Nou ja, over het algemeen dan. Ik was best een beetje bang,  al geloofde ik niet in de spookverhalen die de gids vertelde!



’s Maandags moesten we om acht uur op, en gingen we eerst maar even wakker worden bij Starbucks. Hello, Iced Latte Mocha! We scoorden een Edinburgh-trui (mijne is paars!) en kregen om half elf een rondleiding door het Schotse parlement. Ik zal jullie niet vervelen met verhalen over Schotland/UK, maar ik moet wel even melden dat het parlementsgebouw daar echt volzit met symboliek. All over werd verwezen naar de Saltire, het kruis op de Schotse vlag, en de zogenaamde doorzichtigheid van het parlement. Voorbeeld: de ramen hadden een bepaalde vorm. Wij dachten aan hamers en beitels, maar onze gids vertelde ons dat het open gordijnen moesten voorstellen. Ik zie nog steeds hoe je dat er in hemelsnaam uit moest halen, maar goed, het stond voor de transperancy: niets blijft daar verborgen.

Na het parlement gingen we ook naar Dynamic Earth. Dit is een ‘interactief museum’ waarin je in een zogenaamde tijdmachine stapt en de aarde ontdekt in de ijstijd, prehistorie en verschillende klimaten. Dit was een stuk leuker dan we hadden verwacht!


Meer verhalen volgen, ik raak er echt niet over uitgepraat.
Wel zeggen als het teveel wordt, ik wil natuurlijk geen volgers kwijtraken door mijn eindeloze Edinburgh-verheerlijkingen.

Lijkt Edinburgh jou wat? 

3 Reacties op “Edinburgh: part I

  1. Het ziet er wel heel verleidelijk uit en lijkt me ook echt het bezoeken waard! De stad stond al een tijdje op mijn ‘to do list’ of ‘to visit list’ of hoe je het ook maar wilt noemen. Maar ik weet nu al zeker dat ik mijn grote vriend het Canon mee ga nemen om mooie plaatjes te schieten, mocht het er ooit nog eens echt van komen.

    Klinkt wel als een ultiem schooluitje trouwens. Dingen die slecht geregeld zijn maar uiteindelijk alsnog op hun pootjes terecht komen.

    • Haha, dat laatste is zo waar. Er gaat altijd wel iets mis…
      Als je de kans krijgt Edinburgh te bezoeken, doen. Je camera wordt er ook blij van, er zijn zoveel mooie uitzichten, gebouwen en steegjes!

  2. Ik wilde ook naar Edinburgh, maar mijn ouders niet. Dus het zal voor een andere keer zijn, maar ooit in mijn leven ga ik. (:
    Fijn dat je je geamuseerd hebt. (:

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

