Niet zomaar een feestdag

Gisteren was het vier mei, vandaag is het de vijfde. In Nederland zijn het twee bijzondere dagen, die samenhangen maar elkaar ook contrasteren. Gisteren herdachten we de mensen die hebben gevochten voor onze vrijheid, vandaag staan we stil bij die vrijheid.

Ik moet bekennen dat ik gisteren niet twee minuten lang heb gedacht aan datgene waar ik aan zou hebben ‘moeten’ denken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed om er stil bij te staan, maar voor mij hoeft dat niet per se in die twee minuten. Het besef dat vier mei in het teken staat van de herdenking is voor mij genoeg. Die gedachte heeft de hele dag rondgespookt in mijn hoofd, en dus heb ik op mijn eigen manier herdacht.

Vandaag vieren we feest. Het is Bevrijdingsdag. Op deze dag na de herdenking denken we aan de vrijheid en vieren we het. Door het hele land vinden evenementen plaats, zoals de vele festivals en andere grote feesten, zoals in Zwolle, waar ik vandaag te vinden ben.

Toch geloof ik niet dat al die festivalbezoekers de vrijheid vieren. Ik denk dat veel van hen vooral een gelegenheid aangrijpen om een gezellige dag te hebben, dat zij denken: ‘een festival is een festival’. Ik hoop niet dat zij de achterliggende gedachte daardoor vergeten, want de vrijheid waarin wij leven is niet altijd en overal vanzelfsprekend geweest. Dat dat voor ons tegenwoordig wel zo is, vind ik best een feestdag waard.

2 Reacties op “Niet zomaar een feestdag

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

