Extremely loud and incredibly close

Jonathan Safran Foer – Extremely loud and incredibly close (NL: Extreem luid en ongelooflijk dichtbij)

Oskar Schell is uitvinder, sieradenontwerper, amateur-entomoloog, francofiel, slagwerker, verwoed schrijver van fanmail, pacifist, archeoloog van Central Park, romanticus, Groot Ontdekkingsreiziger, juwelier, acteur (Yorick in de schoolvoorstelling van Hamlet), inconsequent veganist, verzamelaar van: zeldzame munten, vlinders die een natuurlijke dood zijn gestorven, Beatles-spullen, miniatuurcactussen en halfedelstenen. Hij is negen jaar. 
Oskar heeft zijn vader verloren bij de aanslagen op het WTC in New York. In zijn vaders kledingkast vindt Oskar een vaas, en wanneer hij die per ongeluk laat vallen ontdekt hij een vreemd uitziende sleutel. Dan begint voor de jonge Oskar een zoektocht die hem door heel New York zal voeren, in een poging betekenis te geven aan de zinloze dood van zijn vader.

Apart. Als ik dit boek in één woord moest omschrijven zou ik dat woord gebruiken. Want Oskar is een beetje apart. Oskar is een negenjarig, hoogbegaafd, autistisch en verdrietig jongetje dat de wereld om zich heen heel anders ziet dan wij. Hij is slim en zijn fantasie kent geen grenzen. Hij invent de hele dag door dingen, hij bedenkt zich onmogelijke scenario’s, kortom: hij denkt na over werkelijk alles. Zijn overleden vader was voor hem de nummer één, op grote afstand gevolgd door zijn grootmoeder en daarna zijn moeder.

Extremely loud and incredibly close wordt niet alleen verteld door Oskar, maar ook aan de hand van de brieven die zijn grootouders schreven na het bombardement op hun woonplaats, het Duitse Dresden, in de Tweede Wereldoorlog. Dit geeft het boek meerdere lagen, al wordt het soms wel wat verwarrend. Ik merkte soms ook dat ik, als ik middenin zo’n brief zat, verlangde naar het levendigere verhaal van Oskar. De brieven waren soms zo vaag, en Oskars grootouders soms zo raar met bijvoorbeeld  de nothing/something places (wat de mensen die dit boek niet hebben gelezen niets zegt) dat ik me soms afvroeg hoe zij tweeën in hemelsnaam een kind hebben kunnen baren.

Het boek is  echter wel briljant geschreven, dat moet ik toegeven. Jonathan Safran Foer is een groot schrijftalent, dat heeft hij zeker laten zien. Alhoewel het moeilijk zou moeten zijn je te identificeren met iemand als Oskar, lukt het hem toch om dat wel te laten gebeuren. Ook de creatieve toevoegingen aan het verhaal, zoals de pagina’s in kleur, de afbeeldingen en de pagina’s waar slechts één zin op staat maken het boek bijzonder. Het verhaal daarentegen vond ik minder. Het waren teveel losjes verweven draadjes in plaats van één strak verhaal.

Al met al durf ik dit boek toch wel een aanrader te noemen, al is het alleen maar om kennis te maken met de wonderbaarlijke wijze waarop de schrijver een negenjarig maar hoogbegaafd jongetje de wereld laat zien.

6 Reacties op “Extremely loud and incredibly close

  1. Als ik één woord zou geven, zou het ‘geweldig’ zijn. Ik studeer literatuurwetenschap en je kan heel veel met dit boek qua interpretaties. Er komt ook een film van, maar die ga ik niet kijken, want ik wil niet dat mijn beeld van het boek wordt verpest.

  2. Ja prachtig boek, met hele mooie stukken erin! Ik heb hem vorige zomer gelezen en er ook al eens een post aan gewijd. Ik ben op dit moment bezig met alles is verlicht (everything is illuminated)!

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

