Maakt geld gelukkig?

Als je mensen op straat bovenstaande vraag stelt denken veel als antwoord te moeten geven: ‘Natuurlijk maakt geld niet gelukkig’. Ze willen niet overkomen als een rechtse, materialistische vrek.  Als je diezelfde mensen echter vertelt dat ze tienduizend euro hebben gewonnen worden ze idolaat. ‘Hier ben ik zo gelukkig mee!’ is dan de reactie. Hebben ze dan gelogen en maakt geld hen toch gelukkig?

In Nederland is het zo geregeld dat je overal geld voor nodig hebt. Als je geen cent op zak hebt is het leven moeilijk. Eten, onderdak, kleding en activiteiten die je leven leuk zouden kunnen maken zijn dan niet zo vanzelfsprekend. De mensen die hier mee te maken hebben zijn meestal niet gelukkig. Ze hebben geen geld, en daarmee weinig kans op geluk.
Zelfs al heb je wel geld, als dat niet meer is dan de vaste maandelijkse kosten voor huur, water, gas, licht en eten word je er nog niet vrolijk van. Je leven is elke dag hetzelfde, het is bijna letterlijk een strijd om te overleven. Als deze mensen €200,- overhouden in de maand zijn zij daar zeker weten heel gelukkig mee.

Waar, maar dan natuurlijk niet met marsmallows maar kleding, onderdak, eten, een douche, medicijnen...

Hoe zit het met mij? Als wij een grote geldprijs zouden winnen, zou ik dan gelukkiger worden? Ik denk het niet. Wij hebben thuis geen geldproblemen waardoor de sfeer verpest wordt, problemen die met een beetje extra geld opgelost zouden zijn. De dingen waar ik mij soms ongelukkig over voel zijn niet op te lossen met geld. Natuurlijk wordt er aan de eettafel weleens over gediscussieerd en wordt er niet zomaar even veel geld over de bank gesmeten, maar is het op peil houden van je saldo niet juist een uitdaging die het leven spannend houdt?

‘Geld maakt gelukkig’ vind daarom te kort door de bocht. Geld maakt het leven zeker makkelijker, maar een garantie voor geluk wil ik het zeker niet noemen. Een grotere kans erop, dat wel. Iemand die niet elk dubbeltje om hoeft te draaien heeft minder zorgen, tenminste niet op geldgebied, dan iemand die dat wel moet doen. Is het dus niet andersom: het gebrek aan geld kan ongelukkig maken?

Wat denk jij? Maakt geld gelukkig of kun jij je zonder een cent op zak ook goed voelen?

7 Reacties op “Maakt geld gelukkig?

  1. Als ik in de geldproblemen zou zitten [gelukkig niet het geval], dan zou dat me wel ongelukkiger maken. Maar gezondheid, een dak boven mijn hoofd, familie en vrienden zijn veel belangrijker dan een vette bankrekening.

  2. Geld maakt wel gelukkig, denk ik. Geld biedt gewoon meer mogelijkheden. Je kan sneller de wensen vervullen met geld dan zonder geld. Denk aan reisjes zoals backpacken ofzo, wat je al heel lang wilt. Als het dan kan, ben je in mijn opzicht dan gelukkig~!

  3. Ik zie geld als een hulpmiddel om mijn gelukkig te maken. Wij hebben het thuis niet heel erg ruim dus ben ik niet gewent aan veel geld. Maar ik heb wel echt geld nodig om mij een beetje gelukkiger te maken.

  4. een paar jaar geleden zou ik nee hebben gezegd maar nu denk ik daar anders over. Mijn ouders hebben onwijs veel geld problemen gekregen nadat ze ziek zijn geworden. Het neemt voor mij onwijs veel zorgen met zich mee en ik betaal aan veel dingen mee. Dingen die voor mij eerst heel normaal waren (mijn katten en mijn paard) heb ik afscheid van moeten nemen. Maar ook iets simpels als eens ergens een drankje gaan doen met mijn moeder kan niet zonder dat ik daar nu voor betaal. Mijn ouders kunnen me heel vaak niet komen op zoeken omdat ze geen geld meer hebben voor benzine. Dit zijn maar een paar simpele dingen waar je verder niet eens over nadenkt. Dus ja geld maakt gelukkig… als je constant moet nadenken over wat je voor eten koopt of je wel of niet deze week ergens naar toe kan dan worden de simpele dingen opeens onwijs moeilijk

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

