Kind 44

Tom Rob Smith – Kind 44

1953. In Stalins arbeidersparadijs is een seriemoordenaar actief die kinderen vermoordt. Maar in de Sovjet-Unie mogen alleen politieke misdaden bestaan. Leo Demidov, een jonge en toegewijde officier van de meedogenloze geheime dienst, heeft het gevoel dat de moorden op de een of andere manier met hem te maken hebben. Leo beseft al snel dat hij de moordenaar van al die kinderen, wie het ook is, moet stoppen. Voordat hij zelf wordt vermoord.

Ik houd van boeken die als een puzzel zijn. Verhalen waarin je die puzzel beetje bij beetje oplost en de stukjes op het einde allemaal perfect op hun plek liggen. Dit is zo’n boek.  Dat begint al op de eerste bladzijde, met fragmenten die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Je vraagt je af wat ze daar doen, maar als je eenmaal in de ‘grote’ verhaallijn zit verdwijnt het begin naar de achtergrond om later als puzzelstukje weer te worden opgerakeld, jou achterlatend met een gevoel à la ‘maar natuurlijk!’.
 De sfeer is beklemmend. Het speelt zich af tegen de grauwe achtergrond die men de Sovjet-Unie noemde, een communistische staat waarin angst aan de orde van de dag was en niemand zeker kon zijn van zijn leven. Misdaad bestaat er niet. Iedereen is immers gelijk, waarom zou je dan een criminaliteit willen begaan? Alleen de staatsveiligheidsdienst is geoorloofd om zulke acties te ondernemen, in de naam van de staat mag immers alles. 

Zowel deze door de staat gerechtvaardigde acties als de kindermoorden worden uitvoerig beschreven. Het bezorgde mij niet alleen kippenvel, maar ook dat stukje extra spanning wat ervoor zorgde dat ik niets liever wilde dan doorlezen. En dat heb ik gedaan. De tweede helft van het boek heb ik aan één stuk door uitgelezen.

Het moge duidelijk zijn dat ik dit een heerlijk boek vond. Ik ben gek op whodunnit-boeken en de Sovjet-Unie heb ik altijd al interessant gevonden. Wat dat betreft was dit boek dus een ware treffer. De schrijfstijl is realistisch, weinig wordt mooier beschreven dan het is. Dat is logisch als je bedenkt dat de schrijver (Tom Rob Smith) eigenlijk scriptschrijver is. Een verfilming zal daarom ook niet lang uitblijven.

Waar ik aan het begin wel heel erg aan moest wennen waren de cursief gedrukte dialogen. Elk gesproken woord wordt in dit boek cursief gedrukt, voorafgaand aan een streepje en zonder aanhalingstekens. Dit is in het begin heel erg wennen, vooral omdat ik soms niet helemaal doorhad wie in een dialoog eigenlijk wat zei. Gelukkig merk je het na een tijdje nauwelijks meer omdat het verhaal je zo opslokt.

Dit boek is een aanrader voor mensen die houden van een goede thriller, gruwelen, een beklemmende, realistische sfeer en een hoofdpersoon die niet altijd even politiek correct optreedt.
Voor wie het dan een afrader is is niet zo moeilijk te raden: mensen die niet houden van de spanning, de gruwelen, de akelige sfeer en die onweerstaanbare drang om door te lezen.

Houd jij van thrillers? Ik wel! 

9 Reacties op “Kind 44

  1. Ik lees eigenlijk geen thrillers, maar deze lijkt me nou écht interessant. Ik denk dat ik me alleen het hele boek door zou ergeren aan die dialogen. Daar kan ik echt over doorgaan.

    • Ik dacht dat ik dat ook zou doen, maar na een tijdje werd ik zo meegezogen in het verhaal dat die vervelende dialogen af en toe me niets meer uitmaakten. Echt!

  2. Ik hou niet zo van thrillers. Meestal lees ik voor het slapen gaan en door zo’n verhaal slaap ik meteen minder goed.

  3. Oh! Dit boek heb ik een tijd geleden ook gelezen, zo spannend en goed geschreven! Ik heb er zelfs nog over gedroomd en dat herinner ik mij dus nog steeds! Aaaah! ;)

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

