Boekenfestijn: de buit

Misschien ken je het wel: het Boekenfestijn, een grote boekenmarkt die langs verschillende hallen in Nederland trekt. Je kunt er allerhande boeken kopen, van nieuw tot oud, van €0,99 tot €19,99. Het bijzondere is dat er boeken worden verkocht waarmee iets ‘mis’ is, waardoor ze onder de officiële verkoopprijs verkocht kunnen worden. Niet tweedehands, maar gloedjenieuw. Vorig weekend vond het evenement plaats in Leeuwarden en ik moest daar natuurlijk even langs!

Ik kan er wel uren rondlopen. Tafels vol aantrekkelijk geprijsde boeken: dé kans om je boekenkast te vullen. Met welke boeken heb ik dat gedaan?




Philip Dodd, Ben Donald – The book of cities | Ik houd van mooie foto’s, mooie tekstjes en steden. Dit wordt allemaal samengevoegd in dit prachtig opgemaakte boek. Gewoon heel mooi om door te bladeren of zelfs alleen maar als decoratie.

Eduardo Lago – Noem me Brooklyn | Als Ness Chapman, journalist, hoort dat zijn vriend is overleden voelt hij zich gedwongen op een oude afspraak na te komen, hij moet een roman zien op te diepen. Hij ontdekt dat zijn vriend er met het schrijven van zijn roman enkel op gericht was één persoon te bereiken, Nadia Orlov, van wie al jarenlang niemand meer iets heeft vernomen.
Dit boek is de winnaar van de Premio Nadal 2006 en werd ‘de beste Spaanstalige roman van het jaar’ genoemd door de eveneens Spaanse krant El Mundo.

William Boyd – Rusteloos | Ik nam deze mee omdat ik zag dat Kind 44, die ik goed vond, is uitgekomen in dezelfde reeks van historische thrillers. Rusteloos speelt zich af in New York in de jaren ’70 en verwijst naar de Tweede Wereldoorlog. Volgens de achterkant een ‘meesterlijke historische spionageroman vol spanning en dramatiek’.

Paulien Cornelisse – Taal is zeg maar echt mijn ding | Ik, taalfreak eerste klas, had dit boek nog altijd niet gelezen, en dat terwijl ik er al zo lang zo benieuwd naar ben! Ik zag ‘m liggen tussen alle andere boeken en toen moest ik ‘m wel meenemen.

Diana Janney – De oneindige wijsheid van Harriet Rose | Je hebt soms van die boeken die je keer op keer uit de bieb haalt, totdat je ‘m zelf in je kast hebt staan. Dat is het geval met dit boek. Ik heb hem al een paar keer gelezen, en het is simpelweg een ontzettend vrolijk boek. Harriet is veertien en erg filosofisch ingesteld. Ze schrijft haar ‘meditaties’ op een boek en voor haar verjaardag besluiten haar moeder en oma deze als verrassing te publiceren. Het boek wordt een onverwacht succes en Harriets leven staat op z’n kop. De filosofische inslag blijft gelukkig behouden en dat maakt dit feel good-boek toch ook wel eentje met diepgang.

Chris Cleave – Licht ontvlambaar | Van de schrijver van Kleine bij. Dat schijnt er heel mooi boek te zijn, dus besloot ik de gok te wagen en deze mee te nemen. Dit boek gaat over een terroristische aanslag tijdens de wedstrijd Arsenal –Chelsea en is bekroond met verschillende internationale prijzen. Bijzonder: het kwam uit op de dag dat Engeland écht door terrorisme werd getroffen (metro, 2005).

Rudi Dekkers – De vliegende Hollander | Dit boek was gratis en ik moet zeggen dat ik ‘m anders ook zeker niet had meegenomen. Het is het verhaal van een Nederlander die twee vliegscholen bezat in Amerika. Na 9/11 stortte alles in omdat bekend werd dat de terroristen vlieglessen hadden gehad bij hem. Het zou best interessant kunnen zijn, maar ik denk dat dit boek nog wel even onaangeroerd in mijn kast zal staan.

Pascal Mercier – Nachttrein naar Lissabon | Hier had ik al een heleboel positieve verhalen over gehoord. Toen ik ‘m zag liggen gooide ik ‘m dan ook meteen in mijn mandje, die was van mij!
Als de leraar Raimund Gregorius midden in een les beseft dat de tijd hem door de vingers glipt besluit hij op de nachttrein van Bern naar Lissabon te stappen. De aanleiding is een boek van Amadeu de Prado, dat hij bij toeval in handen kreeg. In Lissabon gaat hij op zoek naar sporen van deze man.

Frans Schätzing – De zwerm | Dit boek telt maar liefst 700 bladzijden en staat dus garant voor een hoop leesplezier. Heerlijk! Het is een ecologische thriller: er gebeuren onverklaarbare dingen op aarde en enkele wetenschappers komen tot de conclusie dat er een ramp staat te gebeuren. Tijdens hun zoektocht zien zij hun ergste nachtmerrie bewaarheid worden..

Raad eens, hoeveel denk je dat ik in totaal kwijt was? Houd er rekening mee dat het nog vrij nieuwe titels zijn. En niet valsspelen door op de stickertjes te kijken die er op de foto nog op zitten, hè!

7 Reacties op “Boekenfestijn: de buit

  1. Oeh wat goed dat je er over blogt, ik was het bijna vergeten dat het bijna in Apeldoorn was. Ik hou ook echt van het Boekenfestijn alleen ik vergeet altijd wanneer het in de buurt is. Zo ben ik al een keer afgereisd naar Maastricht, omdat ik graag wilde gaan.
    Maar ik denk dat je zo’n 30 euro kwijt was? Taal is zeg maar echt mijn ding is trouwens superleuk!

  2. Ik vind het Boekenfestijn ge-wel-dig. Ik ga altijd in Rotterdam. Als je nog meer boeken wil, 3 juli is er een hele grote boekenmarkt in Dordrecht ;)
    Ik denk dat je 25 euro kwijt bent.

  3. dat boek van Chris Cleave dat je hebt gekocht, daar heb ik de film van gezien. Die was goed!
    Kleine Bij zeker eens kopen, dat boek is zo ontzettend mooi!

  4. Taal is zeg maar echt mijn ding (nu krijg ik zin om hem nog eens te lezen) en Nachttrein naar Lissabon zijn echt heel goed! De andere boeken ken ik niet :)

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

