Wanted: inspiration

We hebben er allemaal weleens last van. Je wilt ongelooflijk graag stukjes online zetten, je neemt je voor om echt te gaan schrijven maar het lukt niet. De motivatie is er wel, maar de inspiratie ontbreekt. En stom genoeg, komt er dan altijd een stukje uit over.. . inspiratie. Hoe krijg je het weer terug?



Ze zeggen niet voor niets ‘een afbeelding zegt meer dan duizend woorden’. Een plaatje kan je enorm veel inspiratie geven. Kijk maar eens op Weheartit.com of Froot.nl. Wedden dat je allemaal blogideetjes krijgt?

Een andere manier is een lange wandeling met de hond maken, een stuk fietsen of voor mijn part tien kilometer hardlopen. Maak je hoofd leeg en onthoud de eerste relevante gedachten die weer in je opkomen. Onthoud deze of neem een notitieboekje mee om ze op te schrijven.

Over notitieboekjes gesproken: die zijn echt heel handig. Ik heb eigenlijk de hele dag door inspiratie, maar ben het standaard weer kwijt als ik achter de computer zit en staar naar een leeg document. Opschrijven is het toverwoord. Ik heb nog altijd geen geschikt boekje hiervoor, maar ik zal zorgen dat ik er snel eentje krijg zodat ik gebruik kan maken van mijn inspiratievolle momentjes.

Ga opruimen. Door op te ruimen kun je je gedachten even helemaal verzetten, keihard meezingen met de radio en de raarste dingen tegenkomen. Dat boekje dat je al jaren kwijt was, die ene dvd of die eenzame oorbel kunnen voor een heleboel inspiratie zorgen.

Ga lezen of kijk een goede film. Ik word vaak ontzettend ambitieus van lezen. Gisteren heb ik Het verloren symbool van Dan Brown gelezen, en dat is echt zo’n boek dat er gewoon om vraagt om geanalyseerd te worden. Nu is een analyse van dat boek niet zo geschikt voor op mijn blog, maar er zijn zoveel meer boeken (en films) waar je uitstekend een onderwerp uit kunt pikken om over te schrijven. En wat dacht je van de altijd werkende recensie?

Geloof het of niet, maar van het tikken van dit blogje heb ik zelf ook weer inspiratie gekregen. Zie je, het werkt!

Heb jij weleens van die inspiratieloze momenten? Wat doe je om er vanaf te komen?

2 Reacties op “Wanted: inspiration

  1. Ik laat gewoon heel sneaky 10 dagen niks van me horen, tank even bij en ben dan terug als nooit te voren, haha!

    Nee, eh. Ik zoek altijd inspiratie in de dingen om me heen. De dingen die me overkomen, en ik vind het vaak leuk om het nét iets te dramatiseren voor een geweldig verhaal op mijn blog. Hmm. Ik zoek eigenlijk nooit echt inspiratie, het ‘is’ er meestal gewoon. En alle ideetjes schrijf ik vaak meteen op zodat ik altijd wel een beetje keuze heb voor een blogpost.

  2. Ik heb meestal wel inspiratie. En je moet ook niet gaan zitten wachten op inspiratie, want dan komt het niet. Je moet er wel wat voor doen, zeg maar. Maar iets doen waar je je hoofd niet bij nodig hebt (zoals wandelen inderdaad), werkt wel goed. Beetje rust in je hoofd.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

