Het einde van de magie

Vroeger moest ik niets hebben van Harry Potter. Het was voor nerds, voor mensen die niets beters te doen hadden dan domme verhaaltjes lezen over tovenaars. Op een gegeven moment liet ik mijn boekenhart toch spreken en haalde ik het eerste deel uit de bieb. Diezelfde avond had ik ‘m uit.
Meteen de volgende dag haalde ik de andere delen en al snel volgden ook de films. Met andere woorden: Harry Potter hater turned Harry Potter lover.
En ik ben niet de enige. Miljoenen mensen over de hele wereld kunnen niet wachten om hun held nog één keer in actie te zijn: er zullen weer records worden verbroken en de allergrootste fans brachten vijf nachten door op Trafalger Square in Londen om de wereldprèmiere van dichtbij mee te maken.
Ik weet niet precies wát al die mensen zo aantrekt in Harry Potter, maar ik weet wel dát die aantrekkingskracht er is en niet snel zal verdwijnen. Harry Potter is een fenomeen, een verhaal dat wij over vijftig jaar nog voorlezen aan onze kleinkinderen.  Het heeft de zeldzame status  die reeksen als Twilight of Narnia nooit hebben gehaald en nooit zullen halen.  J.K. Rowling en het team achter de films hebben geflikt wat geen ander ze na zal doen.

Maandag verschijnt de allerlaatste film in Nederland en ik moet zeggen dat dat bij mij een dubbel gevoel oproept. Aan de ene kant wil ik ‘m ontzettend graag zien, maar aan de andere kant wil ik het ook weer niet om een het definitieve einde zo lang mogelijk uit te stellen. Dit bezorgt mij serieus een knoop in mijn maag. Stom hè, dat een stukje fictie daarvoor kan zorgen?
Ik weet nog niet precies wanneer, maar binnenkort ben ik de bioscoop te vinden om Harry, Ron en Hermione voor de laatste keer in actie te zien. Ik ga vast huilen, niet alleen om de film maar ook omdat het echt het einde is. Noem  het overdrijven, maar het voelt écht als een afsluiting van een periode in mijn leven. Na zoveel jaren compleet verslááfd te zijn geweest aan Harry Potter, na bij elke nieuwe film of boek reikhalzend uit te hebben gekeken naar de releasedatum, is het straks echt over.

Denk jij er net zo over of heb je niet zoveel met dit hele fenomeen?

10 Reacties op “Het einde van de magie

  1. Dit is zo ontzettend herkenbaar! Ik was vroeger al tegen grote hypes en wilde dan ook niets van HP weten. Doordat mijn moeder boek 4 een keer meenam uit de bibliotheek meenam, ben ik er toch aan begonnen. Nu is het zo erg dat ik de boeken in het Nederlands én Engels heb, dat ik film 1 helemaal uit mijn hoofd ken en dat ik zeker weet dat ik zal huilen bij het zien van de laatste film. Om het verhaal zelf en misschien ook wel omdat dit het einde is.

  2. Ik heb echt géén idee wat mensen er in zien. Vroeger keek ik nog eens mee met mijn vader en broer naar de films maar ik heb ze nooit echt goed gevonden en ik heb ooit eens één pagina van één van de boeken gelezen. Maar het is niet dat ik het haat of zo. :)

  3. Ik denk dat de grootste oorzaak van de hype het verhaal achter de ‘gewone’ mens (lees: dreuzel) is. Je wordt namelijk elke keer verteld hoe de tovenaars bepaalde dingen verbergen voor dreuzels, wat voor regels er voor dat soort overtredingen zijn, dat sommige mensen wel iets van de tovenaarwereld weten, enzovoort. Daardoor kan je je heel goed inleven dat het daadwerkelijk zou bestaan (dat doet het natuurlijk niet).

  4. Ik ben min of meer opgegroeid met Harry Potter. Toen ik een jaar of tien was had ik al een aantal boeken gelezen, fantastisch vond ik het. De films vond ik wel wat minder dan de boeken, maar ik vond het alsnog geweldig.

    Dat Harry Potter nu klaar is vind ik niet zo erg, ik baal er meer van dat er geen nieuwe boeken meer komen. Maar ach, de boeken kan ik rustig elk jaar weer opnieuw lezen. Zeven boeken in totaal, ik blijf wel bezig hoor :)

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

