Aha!

We hebben het allemaal wel gehad. Momenten waarop je opeens iets bedenkt dat eigenlijk heel logisch is, maar dat je nooit geweten hebt. Dat noem je een aha-erlebnis, waarbij het’ aha!’ natuurlijk voor zich spreekt.
Ook ik heb het vaak genoeg gehad, zo kwam ik er bijvoorbeeld pas laat achter dat…

… zonnebloemen zo heten omdat ze zich naar de zon richten, en niet omdat ze erop lijken
… Beau van Erven Dorens en Albert Verlinde geen homostelletje vormen
… noreply(@…com) niet noh--plie is, maar no reply
… Cruella de Vil van cruel + devil komt


… Marokko in Afrika ligt. En Suriname ligt niet in Afrika, maar in Zuid-Amerika
… de watertoren niet een opslagplaats is voor het water voor de hele stad
… BRB be right back betekent
… en BIW ben ik weer
… FTW for the win
… en hetzelfde verhaal voor alle andere MSN-taal-afkortingen
… de Mediamarkt en de Kijkshop niet dezelfde winkel zijn
.. het praliné is en niet pralinuuhh


… niet iedereen een eigen kluisje bij de bank heeft waar je gespaarde geld in ligt opgeslagen
… Hawaii niet aan de rechterkant (Caribbean) van Amerika ligt
… het uitkienen is en niet uitkiemen
.. dat het for instance is, en niet frinstons
… dat vrijwel alle rollen in Little Britain door slechts twee acteurs worden vertolkt


… het is een markeerstift en geen mankeerstift. En ik maar denken: wat mankeert er dan aan die dingen?
.. het omgéving en niet òmguhving.
.. Mijnenveger meer is dan random klikken
… een pak halfvolle melk niet gewoon tot de helft is gevuld
… The Golden Earring gewoon Nederlands is
… H&M geen rare afkorting is van HEMA
…  je twee oma’s en twee opa’s kunt hebben. In Friesland (voor de duidelijkheid: in mijn omgeving) noemen veel mensen die ik ken, inclusief ikzelf, de grootouders van de ene kant vaak ‘opa en oma’ en die van de andere kant ‘pake en beppe’, dus ik dacht dat dat gewoon zo hoorde.
… in e-mails FW staat voor forward en RE voor reply
… het aanrecht is en niet arecht
___________________________________________________________________________________

Voor de duidelijkheid, dit lijstje staat niet bepaald op chronologische volgorde. Ik wist op mijn zestiende heus wel dat niet iedereen een eigen bankkluisje heeft. ;) Maar ‘praliné’ ontdekte ik pas in klas drie en ‘uitkienen’ een paar maanden terug.

Heeft deze blogpost bij jou nog voor aha-erlebnissen gezorgd?

25 Reacties op “Aha!

    • Haha, ik bedoelde dat ik vroeger dacht dat het in Afrika lag maar dat ik er toen achterkwam dat het in Zuid-Amerika ligt. Niet echt bij nagedacht toen ik typte, geloof ik!
      En ik faal ook in inplannen want eigenlijk moest deze post morgen pas online komen. ;)

  1. Sommige dingen zijn echt heel erg herkenbaar. Ik snapte vroeger dat noreply ook nooit. Maar noem mij dom, maar wat voor functie heeft een watertoren eigenlijk?

    • De oorspronkelijke functie was wel water opslaan, maar ik nam dat iets te letterlijk, alsof de stad van één zo’n tank jaren kan leven en dat ding constant regenwater opving als je snapt wat ik bedoel. Oké ik ben niet duidelijk ;) En in het stukje had ik het ook wel wat beter kunnen verwoorden!

  2. Haha, hier moest ik om lachen. Dat van Cruella Devil klinkt echt logisch maar wist ik echt niet! Weer wat geleerd!
    En dit vond ik ook heel grappig:
    het is een markeerstift en geen mankeerstift. En ik maar denken: wat mankeert er dan aan die dingen?

    hahahaha!

  3. Haha, ik wist vrij veel. Ik weet nog dat ik heel hard heb zitten lachen om jouw ‘uitkiemen’. Ik kwam er laatst achter dat Horeca staat voor, HOtel REstaurant en CAtering staat. Noooit geweten. #fail

  4. Die van opa’s en oma’s klopt niet hoor! In Friesland noemen ze opa en oma gewoon pake en beppe, dus het ligt eraan waar ze vandaan komen. Als je moeder Fries is en je vader niet, of andersom, dan heb je één oma, opa, pake en beppe. En als beide ouders Fries zijn, heb je twee pake’s en beppe’s.

    • Ik ben zelf Fries en veel mensen die ik ken noemen de grootouders van de ene kant opa en oma en van de andere kant pake en beppe. Voor mij was dit heel gewoon en logisch dus het was wel even raar toen bleek dat dat niet overal zo was! Hetzelfde zou zijn geweest als ik iemand had horen praten over twee pakes en beppes.

      • Hier moet ik even op reageren want ik ben het wel met Renze eens. Ik heb (of eigenlijk had) twee pakes en twee beppes. Dat je je je grootouders pake en beppe of opa en oma noemt hangt wel degelijk af van de taal die je ouders thuis vroeger spraken. Wat je hebt geschreven gaat dus niet altijd op!

        Wat zorgen jullie (jij en Ariska) toch voor heerlijk zwembad-leesvoer!

  5. Haha, van praliné wist ik ook niet, wat erg haha. Ik heb er nog eentje, misschien weten heel veel mensen het al, maar die had ik ook pas laat door: dat horeca voor hotel, restaurant, café staat.

  6. Ehm ja die van Cruella de Vil, nooit die link gelegd.
    Oh en ik weet pas een paar jaar dat Suriname in Zuid-Amerika ligt. Ik dacht altijd dat het ook ergens een eiland was… xD

  7. Haha die cruella de vil heb ik nog nooit over nagedacht! En ik blijf lekker nog steeds pralinuuhh zeggen.. en serieus? Wat moet je dan doen bij mijnenveger, haha?

  8. Is The Golden Earring Nederlands? Haha ik dacht altijd dat die Amerikaans of Brits waren :p Ik kwam er ooit achter dat de pianomuziek die ‘fuureeliesse’ heet niet zo heet maar Für Elise, en dus oorspronkelijk ‘voor Elise’ is geschreven.

  9. Zo’n aha-erlebnis had ik met hectormeterpaaltjes. Daarop staan twee letters. Eerst dacht ik dat het gewoon twee willekeurige letters waren. Ik kwam vaak ‘Li’ tegen en dat vond ik dan wel grappig/speciaal, omdat mijn naam ook met die letters begint. Laatst zag ik ‘Re’ en bedacht ik bij mezelf dat ik die, naast ‘Li’, ook wel vaak tegen kwam. Toen viel het kwartje, haha.
    Ik heb er nog wel meer en ik kan me herinneren dat ik ze allemaal aan iemand ging vertellen een paar weken terug, maar ik weet niet meer wie en ik kan me ook niet meer herinneren.

    Oh, en ik vind het grappig dat er nog een Lianne vaak op je blogs reageert ;D

  10. Ik was ermee bekend dat Suriname in Zuid-amerika ligt, maar niet dat FTW for the win betekent, daar ben ik nu misschien iets te oud voor, voor dat msn-taaltje. Wel leuke blog hoor =)

  11. haha wat een grappige post. Ik dacht trouwens echt dat het markeerstift was, lekker dom van me. En ik blijf random klikken bij mijnveger, het wil er maar niet in dat ik meer moet doen.

  12. hahaaaah geweldig :’)

    bij mijn studie hadden we het een paar blokken lang over sellaband.com ik kwam er na 3 blokken achter dat het staat voor sell a band :’)

  13. Ik wist die afkortingen allemaal niet. :$ Soms heb ik ook zo’n aha-momentje, maar dat durf ik dan niet te vertellen, want dat komt dan volgens mij best dom over. Maar wel leuk zo’n post!

  14. ” noreply(@…com) niet noh-rè-plie is, maar no reply” – Daar kwam ik ook later pas achter hoor, in mijn hoofd spreek ik het namelijk anders uit ;) dan krijg je die taalfouten zeg maar :P

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

