TTO


Op mijn elfde moest ik, zoals wij allemaal, een middelbare schoolopleiding gaan kiezen. Nu wist ik al wel dat ik naar het VWO zou gaan, maar hoe precies? Bij ons in de buurt heb je namelijk de keuze uit H/V, VWO tweetalig (TTO) en het gymnasium. Het laatste viel al snel af, ik had bij nader inzien weinig zin in Latijn en Grieks en eigenlijk nog minder in dat pokke-eind fietsen ernaartoe elke dag.
Toen besloot ik dat ik TTO wilde doen. Daar waren elk jaar veel aanmeldingen voor en maar dertig mensen konden worden geplaatst. Daarom waren er enkele criteria, die bij mij voor slapeloze nachten zorgden. Uiteindelijk bleek ik prima aan die eisen te voldoen, en werd ik uitgenodigd voor een intakegesprek. Dat zorgde voor nog meer stress, wat nou als dat hele gesprek in het Engels moest? Het was tenslotte wel TTO hè! Uiteindelijk bleek het reuze mee te vallen en draaide het uit op een geanimeerd gesprek over Harry Potter met mijn toekomstige leraar aardrijkskunde.

Uiteindelijk werd ik zonder problemen aangenomen en kon mijn tweetalige loopbaan begonnen. Op de eerste schooldag vroeg ik me al af waarom ik ook alweer zonodig TTO moest doen, want je moest wel echt elke dag je woordenboeken (inclusief Oxford Dictionary van drie meter dik) meeslepen hoor! Na twee dagen lag dat boek in de hoek en inmiddels is hij beschimmeld (ja, echt. Hij werd nat en slim als ik was zette ik ´m gewoon weer terug in de kast) en gebruik ik ‘m zelfs vaker dan toen ik nog les had in het Engels.

Maar ik dwaal af. Terug naar TTO. In het begin verstonden we weinig van de leraar, maar algauw werd ons Engels beter dan dat van de leraar zelf, wat een compleet boek met versprekingen heeft opgeleverd. Voorbeeldje? The world turns around his own ass, uitgesproken door onze geliefde, stokoude, niet-Engels-kunnende leraar natuurkunde a.k.a. physics.

Maar goed, na drie jaar TTO konden wij wel mooi ons FCE (Cambridge First Certificate in English for non-English Speakers) halen. Daarna begon de aftakeling. Bij ons op school is het namelijk zo geregeld dat je alleen de helft van de lessen in het Engels hebt in de eerst drie jaren, daarna houdt het op en wordt de TTO-klas gemengd met de reguliere VWO’ers. Vanaf dat moment kregen we alle lessen in het Nederlands, reguliere Engelse les en slechts één uurtje per week was gereserveerd voor TTO-aangelegenheden. In de klas werd het er ook niet veel gezelliger op, er ontstond een scheidingslijn tussen TTO en niet-TTO, en later beseften we dat dat gedeeltelijk kwam door leraren die tegen iedereen liepen te verkondigen dat TTO de ‘elite’ was en ‘dat wij veel beter waren’. Gelukkig bewezen wij dat we echt niet zo verschrikkelijk zijn en is die scheidingslijn zo langzamerhand grotendeels verdwenen.
Het was de bedoeling dat wij aan het einde van klas vier ons CAE zouden halen (Certificate in Advanced English of zoiets), maar vanwege een niet zo handig gepland exclusief TTO-reisje naar Polen ging dat niet door (maar ik klaag niet hoor, Polen had ik niet willen missen en Edinburgh een jaar erna ook niet).
Dus deed ik mijn CAE een jaar later, toen ik eigenlijk al CPE (hetzelfde verhaal, maar dan proficiency) had moeten doen. Ik haalde het met 76/100 punten, maar eigenlijk hadden we ons CPE toen ook al makkelijk moeten kunnen halen.

Moraal van dit verhaal? TTO, althans bij ons op school, wordt overschat. In de onderbouw word je nog echt goed begeleid, maar daarna houdt het op. Na klas drie stopte zelfs een groot deel van de TTO-klas ermee en alhoewel hun Engels zeker wel beter is dan dat van de gemiddelde VWO’er vind ik het verschil helaas niet groot genoeg om te zeggen dat het de honderden euro’s extra in die drie jaar waard is geweest.
Weet je, ik besef heus wel dat mijn Engels, na vijf jaar TTO waarvan drie jaar intensief, een stuk beter is dan dat de meeste leeftijdsgenoten, maar het had veel beter kunnen zijn als de begeleiding in de bovenbouw nog enigszins de moeite waard was geweest. Dat die kansen niet benut zijn, dat vind ik ronduit jammer.

Officieel houdt het na de vijfde helemaal op met de extra lessen, ook al hebben de meesten van ons door de omstandigheden nog ‘maar’ ons CAE kunnen behalen. In december of juni ga ik echter nog mijn CPE doen en daarmee dus de kroon op mijn TTO-loopbaan binnenslepen. Die wil ik nog heel graag behalen, maar ik denk dat ik het deze keer volledig op eigen kracht ga doen. Ik mag wel extra lessen volgen, maar ik ben wel een beetje klaar met TTO. Letterlijk en figuurlijk.

Doe jij zelf misschien TTO en herken je dit misschien of is het allemaal een ver-van-je-bed-show?

By the way, respect als je dit lange verhaal helemaal hebt gelezen.

12 Reacties op “TTO

  1. Ja, op de andere middelbare school in mijn dorp hadden ze TTO en op mijn school gymnasium (wat ik dus heb gedaan). Ik heb er later wel over nagedacht: had ik niet beter TTO kunnen kiezen? Maar eigenlijk ben ik er wel blij mee dat ik het niet heb gedaan, inderdaad door wat jij zegt. Vaak kunnen die leraren zelf niet zo goed Engels (Waarom geef je dan TTO op school? Worden die leraren niet opgeleid daarvoor ofzo?) en ik heb nu op andere manieren goed Engels geleerd, dus nee, toch geen spijt van gehad :)

  2. Ik deed TTO, want ik had er na de derde geen zin meer in, (achteraf gezien niet eens zo’n hele slechte keuze) en nu hoef ik lekker geen PWS in het Engels te doen pûh XD. Trouwens onze ozo geweldige natuurkundeleraar heeft nog meer geweldige quotes die je hier zou moeten neerzetten. OMG the computer is out of orbit. (out of order ;))

  3. Petje af hoor, ik denk niet dat ik het had kunnen doen. Toch is het wel de beste manier om een taal te leren, gewoon er naar luisteren. Wij hebben een tijdje een Franse lerares voor Frans gehad, die sprak nooit Nederlands tegen ons en de cijfers van Frans gingen met giga sprongen omhoog, van iedereen. Gewoon omdat je het wel moest leren om elkaar te begrijpen. :D

  4. Geen TTO voor mij, ik ben maar een simpele VMBO-T’er. Mijn nichtje kon er voor kiezen maar koos voor iets anders. Moet ze zelf weten, zou wel handig zijn geweest aangezien wij engelse familie hebben en ik van de familie ’t beste engels ken doordat ik alles zonder ondertiteling kijk.

    x

  5. Ja, ik ben het grotendeels wel met je eens denk ik, Kim. Misschien moet je dit uitprinten en aan iemand geven die er iets aan kan doen? Of dat jij – jij kunt het goed verwoorden – en nog een paar TTO’ers om de tafel gaan zitten met een verantwoordelijke. Ik denk dat ze dat echt zouden waarderen. Share your ideas!

    En misschien vind jij het niveau Engels niet die honderden Euro’s waard, maar gezelligheid is ook iets waard. ;-)

  6. Yay, respect voor mij! ;)

    Toen ik mij ging orienteren voor de middelbare school kon ik ook kiezen voor TTO, echter werd dat in mijn eerste jaar voor het eerst ingevoerd. En ik wilde niet te maken krijgen met kinderziektes. Wat uiteindelijk terecht bleek.

    Inmiddels ken ik een aantal mensen die toen wel voor TTO kozen en mijn Engels is vele malen beter. Wat mij alleen maar bevestiging geeft voor mijn keuze.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

