Alleen

Als thuiswonende zeventienjarige deel ik mijn leefruimte met mijn familie, bestaande uit een moeder, vader, twee zusjes en een hond. Alleen ben ik dus niet zo vaak, en daarom keek ik stiekem wel een beetje uit naar het moment waarop mijn vader de caravan aan de auto zou koppelen en ze met z’n allen in de auto zouden stappen op weg naar tweeënhalve week bakken in de Zuid-Franse zon.
Want alleen thuis zijn is best leuk. Je kunt opeens een heleboel zelf bepalen.
Wat zullen we vanavond eens eten? Gewoon wat ik lekker vind! Wat zullen we zien op televisie? Gewoon wat ik leuk vind! Wat zullen we vandaag eens gaan doen? Gewoon wat ik wil doen! Keihard meezingen met de slechtste nummers, erbij dansen, lekker vaak douchen, eten op de raarste tijden, slapen tot in die middag? Check!

Gelukkig voor de gemoedstoestand van mijn ouders ben ik geen probleemtiener die gelijk haar drie scharrels uitnodigt (niet tegelijk), de complete drankvoorraad wegdrinkt en dikke partehs organiseert zodra het even kan. Ik ben redelijk braaf, al zeg ik het zelf. Feestjes heb ik niet gehouden, de (niet-bestaande) scharrels zijn niet langsgekomen, de drankvoorraad is slechts licht geslonken en op de boodschappenbonnetjes stond(en?) zelfs sla en kiwi’s. Dat het meisje aan de Jumbo-kassa zei ‘Goh, dat zie je niet zo vaak, sla en chips’ laten we even buiten beschouwing. Alhoewel, het is vakantie. Dan is sla met chips een prima combinatie.

Mijn kamer was voor tweeënhalve week even onbewoond, ik was tijdelijk even verhuisd naar de kamer van mijn ouders en daarmee naar hun boxspring en het voordeel van een trap minder lopen. Dat ik om van dat laatste te profiteren ook mijn hele make-up-en-verzorging-enzo-stash van mijn kamer naar de badkamer moest verplaatsen moest dan maar. Gelukkig voor de thuiskomers heb ik het allemaal weer netjes opgeruimd.

En ja, als je alleen bent moet je opeens ook veel meer aan het huishouden doen. Koken, schoonmaken, stofzuigen, opruimen, vaatwasser in- en uitruimen (ja ja, ik weet dat ik blij moet zijn dat we een vaatwasser hebben, maar toch) en ga zo maar door. Of ik dat erg vond? Tja, midden in de nacht had ik er niet zoveel behoefte aan om die verzameling nagellak op de salontafel op te ruimen maar over het algemeen had ik er geen moeite mee. Ik ben er simpelweg niet voor gemaakt om het aanrecht achter te laten alsof er een groep muizen aan het dansen is geweest toen de kat van huis was (is het geen prachtige spreekwoordverkrachting?).

Natuurlijk was niet allemaal feest. Het is toch niet niks om voor het eerst zolang alleen thuis te zijn en ik was dan ook heel blij dat ik nog een weekje op Vlieland zat met vriendinnen en ze ook regelmatig over de vloer zijn geweest. Want dat helemaal alleen zijn is ook niets voor mij, dan word ik gek.

Toen ze zondagochtend vijf uur met caravan en al vertrokken had ik dan ook wel even moeilijk. Het is raar om ze opeens uit te zwaaien, terwijl je de jaren daarvoor zelf ook in die auto stapte. En wat nou als ik enorm in de put zou zitten en mijn moeder heel hard nodig zou hebben? Wat nou als ik ze enorm zou gaan missen, als een soort omgekeerde heimwee? Of simpeler, wat nou als een dikke, zwarte spin de badkamer zou uitkiezen als woonplaats? De Ardèche is niet bepaald om de hoek.

Een ochtendje heb ik me even heel eenzaam gevoeld, maar algauw verdween dat en kon ik genieten van het alleen-zijn. Voor eventjes is dat eigenlijk best fijn. Eventjes.

Ben jij graag alleen?

13 Reacties op “Alleen

  1. Ik ben wel graag alleen, ik heb die momenten ook echt nodig om mezelf op te laden. Maar net zoals Renze niet constant, ik kan er heel blij van worden om met mijn familie of vrienden te zijn.

  2. Ja, ik vind het heerlijk om af en toe alleen te zijn. Op vakantie merkte ik ook dat het vervelend was om constant in de buurt van iemand te zijn, dus ik ben blij dat ik nu weer lekker alleen op mijn kamer kan zitten.

  3. Ik kan heel goed een dag en avond alleen zijn. Maar nu ik bijna een jaar samenwoon heb ik wel problemen met de nacht. Het alleen naar bed moeten vind ik vreselijk!

  4. Ik ben eigenlijk nooit echt alleen thuis geweest, eerst was mijn zus er en nu is mijn vriend er altijd.

    Maar ik slik nog altijd als ik mijn ouders uit zwaai voor drie weken.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

