Dromen


dro·men droomde, h gedroomd 1 een droom hebben 2 zich verbeelden 3 hopen op 4 suffen
droom de; m dromen; -pje 1 gedachten, beelden die in de slaap voor de geest komen 2 fantastische toekomstbeelden: iem uit de ~ helpen hem zijn vergissing laten inzien

Dromen hebben we allemaal. Daarmee bedoel ik niet die die we ’s nachts hebben als we slapen, maar die fantastische toekomstbeelden uit het rijtje hierboven. Iedereen heeft bepaalde droomscenario’s in zijn hoofd, of dat nou realistisch is of niet. De één wil zelfstandig de hele wereld over reizen, de ander wil vooral zo snel mogelijk een huisje-boompje-beestje-bestaan opbouwen en gelukkig worden in de eigen woonplaats zonder al teveel gedoe. In de ogen van de dromer lijkt zo’n scenario altijd perfect, alhoewel anderen nog weleens vreemd kunnen reageren als je hen erover vertelt. Zij hebben immers weer andere dromen en wie weet vinden ze jouwe wel helemaal niets.

Ik heb niet één scenario waar ik me aan vastklamp. Ik heb er zoveel en bedenk er elke dag wel weer wat bij. De ene keer word ik een succesvolle reporter die de hele wereld over reist, de andere keer word ik na mijn studie gelukkig met de man die ik enkele jaren ervoor heb ontmoet – in mijn dromen natuurlijk op alle punten tot in diezelfde puntjes uitgedacht.
Het feit dat ik zoveel scenario’s bedenk zegt misschien ook wel iets over mijn aard. Nieuwsgierigheid, anyone? Ik wil zo graag weten hoe het me later zal vergaan, ik ben zo benieuwd welke studie ik ga kiezen, welke vriendinnen voor altijd zijn, of ik carrière zal maken, of ik kinderen zal krijgen en op wie ik smoorverliefd ga worden. Als ik de kans zou krijgen in een tijdscapsule te springen en heel eventjes een kijkje in de toekomst te nemen zou ik het, heel impulsief, misschien wel doen. Maar als ik er langer over nadenk haak ik waarschijnlijk af, want is het nou wel zo leuk om de toekomst te weten?

Als je weet wat je staat te gebeuren, weet je ook dat sommige van je dromen nooit uit zullen komen. Je weet wat de toekomst voor jou in petto heeft, waardoor je enkel nog dat beeld voor ogen kunt hebben. Dromen wordt onmogelijk want die ene kleine kans dat ze uit zullen komen is verdwenen. Nee, die tijdscapsule sla ik  over en mijn fantasie laat ik nog maar even de vrije loop. Dream on.
9 Reacties op “Dromen

  1. Ik zou ook niet willen weten hoe mijn leven gaat verlopen, straks staat je iets ergs te gebeuren (verder ben ik geen doemdenker hoor :) :) en leef je daar constant naar toe. En idd, dan weet je al precies welke dromen niet uit zullen komen! Nee, ik blijf ook gewoon leven naar het onbekende.

  2. Zelf heb ik niet zo’n toekomstdromen, ik laat me gewoon vanalles overkomen.
    En over die tijdcapsule ben ik het met je eens, maar een ritje naar de geschiedenis zie ik wel zitten :D

  3. Laat de toekomst op je afkomen, dat is des te leuker. Iedereen is natuurlijk benieuwd, ook ik heb toekomstdromen, varierend van veel reizen tot huisje-boompje-beestje.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

