Achtbaan



Tot vorige week donderdag was het drie jaar geleden dat ik voor het laatst in een achtbaan had gezeten. Dat feitje in acht genomen was het nodig tijd voor een nieuw pretparkbezoekje dat inderdaad die vorige week donderdag plaatsvond. In Walibi bedwongen we de Goliath, El Condor, Robin Hood en Speed of Sound. De Xpress moesten we helaas overslaan, die is al het hele seizoen buiten gebruik.

Mijn favoriet? Goliath. Toen Walibi nog SixFlags heette en ik nog een klein meisje van tien was ging ik hier al twee keer achter elkaar in, en vorige week heb ik daar nog even vier keer achter aan geplakt. Want de Goliath is toch een beetje dé achtbaan van Nederland. Toch?

Want deze achtbaan gaat hóóóg, snééél en stééééil. Als je omhoog gaat voel je al een kriebeltje in je buik en als je vervolgens naar beneden wordt gelanceerd verandert dat kriebeltje in een grote kriebel en nemen de G-krachten het heel even van je over. Je zit niet meer op je stoel maar wordt tegen de beugel gedrukt (tegen je blaas aan dus, ga er dus maar niet in als je nodig moet plassen) en bidt voor god, hemel en hel dat die beugel het niet precies nu besluit te begeven en jij gelanceerd wordt en ergens in El Rio Grande belandt. Tenminste, dat dacht ik. Het is het enige dingetje dat mij nog weleens wil dwarszitten op achtbaangebied, maar eigenlijk is dat alleen maar goed want de adrenalinekick wordt er alleen nog meer groter door. Dat gevoel is als achtbaanamateur nog wel een beetje eng, maar al gauw besef dat juist dát hetgene is dat achtbanen zo leuk maakt en je raakt verslaafd. Maar helaas, niet voor lang. Daar zorgen de sluitingstijden van Walibi wel voor.

Houd jij van achtbanen?

13 Reacties op “Achtbaan

  1. Heerlijk! Ik ben gek op achtbanen! :D Jammer dat de Xpress buiten gebruik is, ik vind dat persoonlijk de leukste achtbaan van Walibi. Maar de Goliath is inderdaad ook tof, en als je er toch bent neem je de rest ook mee. De El Condor vind ik altijd leuk als ik in de rij sta, maar mijn gezicht is bont en blauw na zo’n ritje…

  2. Woehaa achtbanen zijn sjiek! En je hoeft niet zo bang te zijn dat iets losspringt, want achtbanen worden echt 15.000x getest. In Duinrell hebben ze ook een ruige achtbaan.

  3. Ik ben gek op achtbanen! Alleen ik durf niet over de kop. Moet ik altijd nog een keer uitproberen.
    Ik was altijd dol op de Robin Hood in Walibi, maar sinds ik de houten achtbaan in Movie Park Germany heb gehad, wauw die is pas echt tof!

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

