De zoek-vind-paradox

Één van de vervelende dingen in het leven van een vrouw is dat wat ik voor het gemak maar even de zoek-vind-paradox noem. Omschrijving uit mijn innerlijke woordenboek:

Zoek-vind-paradox: het verschijnsel waarin men vindt waar hij niet naar op zoek is en niet vindt waar hij wel naar op zoek is* **

Neem nou een willekeurig winkeldagje. Je bent op zoek naar een kanariegele spijkerbroek met blauwe stipjes die je twee weken terug in vijf verschillende winkels zag hangen. Toen had je er geen interesse in, maar toen vorige week je andere gele broek stukging (en je bankrekening werd bijgevuld) werd de interesse opgewekt en besloot je ‘m dat je ‘m toch wel echt moest hebben. Ik bedoel maar: niemand kan toch leven zonder zo’n broek?
Als we hier dan de zoek-vind-paradox op toepassen komen we al gauw tot de conclusie die je zelf ook al had getrokken na een rondje winkelstraat: die gele broek met blauwe stipjes is nergens te vinden.

Datzelfde winkeltripje. In de eerste de beste winkel die je binnenloopt zie je het perfecte paar sokken. Lang, zwart, stevig… Simpelweg perfect. Heel even sta je te twijfelen om dan tot de conclusie te komen dat je al een la vol van die sokken hebt, nergens voor nodig dus. Wat je op dat moment niet weet is dat de hond van de buren door het raampje naar binnen is gekropen en de inhoud van jouw sokkenla heeft uitgekozen om eens lekker onder handen (tanden) te nemen. Wat je ook niet weet is dat diezelfde sokken een paar dagen later in geen enkele winkel meer te vinden zijn.

Je snapt het. Wat je wil vinden vind je niet en wat je niet wil vinden vind je juist wel. It sucks.

*by the way niet alleen toepasbaar op shoptripjes, maar ook op schoolspullen die de figuurlijke benen hebben genomen, nagellakremovers die dat ene plekje onder je bed uitkiezen als verblijfplek waarop je de dag erna een nieuwe koopt en het andere potje diezelfde middag weer terugvindt –true story– en geld dat het talent bezit om van jou te worden op het moment dat je het niet nodig hebt en om niét van jou te worden als je blut bent.
**en op mijn probleempje: ik wil een nieuwe schooltas en deze zoek-vind-paradox belemmert mij in mijn zoektocht.

Herkenbaar?

14 Reacties op “De zoek-vind-paradox

  1. Herkenbaar, yes! Als ik er echt een dag op uit trek om eens flink te gaan shoppen (wat ik trouwens haast nooit doe, huge gebrek aan geld) vind ik nooit iets, of alleen een enkel ding. Maar ben ik helemaal niet van plan iets te kopen en beland ik *toevallig* in de stad, kom ik opeeens allemaal superleuke dingen tegen!

    Het is vervelend.

    Trouwens ook zoiets: Ik ben mijn oplader van mijn telefoon nooit kwijt, altijd ligt-ie in de weg. Is mijn batterij leeg (eens in de week) moet ik dat ding echt uitgebreid gaan zoeken. Grmbl.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

