Wiskundige evolutie

Op de basisschool was ik altijd goed in rekenen. Ik had mijn taken altijd ruim op tijd af en kreeg zelfs extra werk (niet dat ik gemotiveerd genoeg was om het te maken, maar het gaat om het idee). Toen ik naar de brugklas ging dacht ik dan ook dat ik best goed zou zijn in wiskunde. Viel dat even tegen.

Toen ging het namelijk mis. Vanaf klas één was ik een wandelende wiskunde- (en natuurkunde)ramp. Ik haalde vieren en vijven en was megaverschrikkelijksuperblij als ik een 5,5 haalde. Ik kan me het nog goed herinneren, die keer dat ik een toets overdeed en een f#cking 7,6 haalde. Volgens mij heb ik nog nooit zo hard gegild.

Maar goed, ik was dus ronduit slecht in wiskunde en besloot dus ook maar voor wiskunde A, de op een na makkelijkste wiskunde op het VWO, te kiezen toen ik mijn profielkeuze moest maken. Ik denk zelfs dat ik wiskunde C (die is makkelijker, de ABCD-volgorde is niet erg logisch, nee) had gekozen als het niet verplicht was geweest in combinatie met mijn andere vakken. Toen ging ik dus naar 4VWO en ik zag ontzettend op tegen wiskunde. Had ik toch niet beter een ander pakket kunnen samenstellen en voor de makkelijkste wiskunde moeten kiezen? Zou ik niet hopeloos gaan falen nu? Tegen al mijn verwachtingen ging de eerste toets best goed en ik durfde voor de eerste keer in mijn leven te hopen op een voldoende.
Ik weet nog goed toen ik die toets terugkreeg en de 7,3 zag staan. Misschien was dát bij nader inzien de keer dat ik het hardst heb gegild.

De stijgende lijn heb ik er (oké, met piekjes en daaltjes en steeds minder stijgend, om het maar even wiskundig te zeggen, de afgeleide… nee, grapje) ingehouden en nu sta ik twee hele punten hoger op wiskunde dan ik ooit heb gedaan in de onderbouw. Het is één van mijn beste vakken geworden en toen ik dat laatst aan mijn wiskundeleraar in de onderbouw vertelde keek hij mij met zo’n haha-geloof-je-het-zelf-ik-geloof-het-namelijk-niet-blik. Ach, voor bevestiging hoeft hij alleen maar met mijn huidige wiskundeleraar te gaan praten.

Oké, een wiskundewonder zal ik nooit worden, maar die wiskunderamp van vroeger ben ik ook niet meer. Mijn wiskundeknobbel bleek zich drie jaar te hebben verstopt, hoe zit het met die van jullie?

22 Reacties op “Wiskundige evolutie

  1. Dat lijkt me heerlijk, zo’n wiskundeknobbel die alsnog tevoorschijn komt. De mijne verstopt zich al ruim zestien jaar, ben benieuwd of hij ooit nog tevoorschijn komt :)

  2. Die van mij zit al sinds de eerste verstopt en is helaas nog niet tevoorschijn gekomen.. ach, ik sta nu een 6,7 voor wiskunde (wisA) en ik vind dat nog best goed!

  3. Ja rekenen daar was ik ook nog wel goed in. En de eerste twee jaren op de middelbare school ging wiskunde me prima af. Daarna was het janken. Zelfs de bijlessen mochten niet baten. Ik bleef maar onder die 4 scoren. :'(

  4. In de eerste, tweede en derde klas stond ik steeds net een 5. En uiteindelijk eind derde moest ik een 7 staan voor een NG profiel en met heel veel bijles en gehuil heb ik het gehaald. En toen ging ik wiskunde A doen en toen stond ik een negen, toen heb ik geswitched (ja, waarom? geen idee) en nu sta ik een 6 ofzo. Haha, wiskunde is bij mij echt een groot avontuur.

  5. Mijn wiskunde knobbel komt soms tevoorschijn. Dan heb ik bij een toets een 9, bij de volgende net een voldoende :P
    Maar ik moet dit jaar gaan kiezen tussen wiskunde A en B, dus ik moet toch beslissen waar ik beter in ben :)

  6. Ik wil nou niet zeggen dat ik een wiskundeknobbel heb, maar ik vind het wel een leuk vak en ik heb altijd tussen 7,5 en 8 gemiddeld gestaan m.u.v. klas 4 wegens wisk. vaardighedenfailures. xD

  7. Ehm… wiskundeknobbel? Die heb ik niet haha. Ik heb wiskunde zelfs laten vallen in 3VMBO en nu ik op het hbo zit (5 jaar later) denk ik wel is: misschien had ik dat niet moeten doen..

  8. Ik was niet bijzonder goed in wiskunde maar omdat ik met niks doen en spijbelen 6jes haalde vond ik dat wel voldoende.
    Achteraf gezien heb ik spijt dat ik geen wiskunde B gekozen had. Dat heb ik altijd de meest logische kant van wiskunde gevonden. Dat kansberekenen vond ik zo nutteloos en die grafische rekenmachine maakte het ook niet beter. Nu, 10 jaar na de havo weet ik wel welke toetsen ik moet indrukken op de rekenmachine om iets te berekenen maar snap ik bij god niet wat ik nou eigenlijk aan het doen ben. Beetje jammer…

  9. Ik heb een omgekeerde evolutie doorgemaakt: stond een 8 voor wiskunde in de onderbouw, nu een krappe 6. Ik was zo dom om wiskunde B te kiezen, snap er he-le-maal niets van.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

