Schaatsvirus 2.0


Foto’s zijn gemaakt door vriendinnetje Lianne!

Een paar dagen terug schreef ik dat schaatsen niets voor mij was, dat ik er zulke zere voeten van kreeg en dat ik niet dacht dat het ‘m dit jaar nog zou worden (als je dat niet hebt gelezen, ga dat dan nu maar eens even doen). Dus toen het zaterdag zulk mooi schaatsweer was, stond ik alleen maar te kijken naar mensen die aan het schaatsen waren. Ik probeerde het even op de te kleine noren, en nog even op die van mijn vader maatje twee-maten-te-groot, maar het mocht allemaal niet baten.
Totdat ik die van mijn nicht aandeed. Deze hadden, in tegenstelling tot de andere die ik aan had gehad, een hoge, harde schoen. Ik deed ze aan, schaatste een paar rondjes en zocht toen mijn moeder op om te vertellen dat ik eigenlijk toch wel schaatsen wilde, want er was zojuist een nieuwe schaatswereld voor me opengegaan.

Zaterdagmiddag, een halfuurtje voor sluitingstijd, kocht ik dus nieuwe schaatsen en ik heb ze zondag meteen volop in gebruik genomen. Vijftien à twintig kilometer heb ik geschaatst en het was heerlijk. Oké, je moest wel uitkijken voor wakken en de scheuren in het ijs waren ook geen pretje, maar het idee dat je op water loopt in de kou en binnen no-time van het ene naar het andere dorp kunt is fantastisch. Het lijkt wel alsof alle grenzen wegvallen, iedereen die ook maar een beetje in de buurt woont is op het ijs te vinden en je blijft dan ook constant ‘hoooi!’ roepen.

Het verkeer hier verplaatst zich dan ook half naar het ijs. Mensen schaatsen, wandelen en fietsen erop. De hond wordt er zelfs op uitgelaten, al moet ik zeggen dat ik dat niet echt een goed idee vind. Er worden wedstrijden gehouden, ijshockey gespeeld en spontaan koek-en-zopie-tenten geopend. Door heel Friesland (vooral op de Elfstedenroute, hoop ik?) staan buurtbewoners samen sneeuw te ruimen, want ja, ijs groeit een stuk beter aan als de bovenkant sneeuwvrij is. Dat vind ik mooi aan dit weer, het saamhorigheidsgevoel!

En ja, die Elfstedentocht hè. Ik ga er echt nog niet vanuit, maar het is al heel wat dat de kans erop zo ongeveer net zo groot is als in de afgelopen jaren bij elkaar opgeteld. Er wordt hier met man en macht gewerkt om de route zo goed mogelijk te krijgen: sneeuwschuiven, ijstransplantatie, een nóg uitgebreider vaarverbod… allemaal voor het goede doel, ook al weet men stiekem wel dat ijs van  twee centimeter niet binnen een paar dagen dertien centimeter kan groeien. Tegen beter weten in blijft heel Nederland hopen, want het zou toch wel geweldig zijn. Ook al moeten er nog zoveel alternatieve routes worden geschaatst of worden gekluund, het zou het allemaal waard zijn!

Morgen ben ik de hele dag in Leiden met school, dus van schaatsen zal niet veel komen (ook al hebben we nog eventjes overwogen om ze mee te nemen en de Leidse grachten onveilig te maken). Maar gelukkig blijft het vriezen en kunnen we woensdag waarschijnlijk gewoon weer schaatsen. Ik wil zo graag. Het schaatsvirus heeft mij volledig in zijn greep gekregen!

13 Reacties op “Schaatsvirus 2.0

  1. Ik ben van een afstandje ook wel enthousiast. Er komen ineens allemaal mensen langs mijn achtertuin. In de zomer gebeurd dat soms in een bootje. Het is leuk om naar te kijken vanachter het glas.

  2. Ik blijf erbij dat het maar niks is, ben helemaal klaar met die kou en wil op vakantie en in bikini enzo. Bah! En die Elfstedentocht, daar word ik een beetje moe van!

  3. Ik denk dat vooral Friesland en de echte schaatsfans de elfstedenkoorts te pakken hebben. Ik heb meer een beetje het “eerst zien dan geloven” gevoel. Vooral omdat de afgelopen 15 jaar al word geroepen over een nieuwe tocht en deze toch elke keer niet kan worden gereden.

    Ik vind het mooi als mensen zoveel schaatsen, maar ik doe er toch echt niet aan mee. Schaatsen is niks voor mij. Maar dat is fietsen ook niet. Ik ben gewoon niet zo’n typ die snel sport.

  4. Ik ben geen Fries of schaatsfan, maar ik zou het leuk vinden als de Elfstedentocht toch wel eens doorgaat nu. Al zal het waarschijnlijk wel niet gebeuren…. Maar toch! Mooie foto’s ook! Mijn meest spannende schaatsmoment tot nu toe was het feit dat ik vanaf mijn ouders huis over de grote vijver naar de bushalte kon lopen en niet er helemaal omheen hoefde. Jeej.

  5. Ik zag gister iemand hardlopen over het ijs.. dan vraag je toch om blauwe plekken?
    Maar ja, ik vind ijs ook heel leuk en mooi! En ik hoop ook dat er een elfstedentocht komt, maar de kans is niet meer zo groot volgens mij :(

  6. Hmmmm vergeet even mijn post van net, misschien moet ik ook maar noren kopen met een harde schoen. Ik heb de hele tijd kramp in mijn voeten (zo kwam ik ook op je blog, hahaha, google wat te doen bij kramp in je voeten)

  7. IJstransplantatie? Really? :P
    Ik heb niet geschaatst en dat vind ik stiekem wel jammer, maar ik had geen schaatsen (en misschien ook geen zin). Mooi dat jij je schaatsliefde hebt (terug)gevonden!

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

