Ik was nogal een boekenwurm

Als kind las ik veel. Heel veel. Tijdens mijn ontbijt, op de wc, onder de rekenles, in bed, bad en het liefst zelfs onder de douche. Ik las ook nog eens snel, en dus gingen er elke dag wel één of twee boeken doorheen. Ik kwam meerdere malen per week in de bibliotheek (‘Hoi Kim, ben je daar weer, dat ene boek is weer binnen hoor.’) en vroeg op mijn elfde of ik misschien een sterabonnement mocht, ook al was die bedoeld voor mensen van 25 jaar of ouder. Dat is er nooit van gekomen, mijn ouders vonden het niet nodig.

Je kunt dus wel zeggen dat ik veel jeugdboeken heb gelezen, waarvan een heleboel meerdere keren. Ik las allerlei genres door elkaar en kan me van elke genre nog wel wat herinneren. Mijn favoriete jeugdboeken? Nou…

Helaas kon ik niet alles vinden, maar dit is in ieder geval een deel van mijn jeugdboekencollectie. ;)


Hector Malot – Alleen op de wereld
Als ik één favoriet jeugdboek zou moeten noemen, zou het deze zijn. Toen ik een jaar of negen was vond ik een verouderde versie met veel te veel moeilijke woorden in het nachtkastje van mijn vader en heb het gelezen. Heel stiekem, want ik wilde niet dat mijn ouders erachter kwamen dat ik zulke moeilijke boeken las. Ik snapte lang niet alles, maar heb het hele boek door de tranen in mijn ogen gehad. In groep zeven stond het boek bij de ‘klassieke Lijsters’, en bestelde ik dat pakketje. Het eerste boek dat ik eruit las was natuurlijk Alleen op de wereld, en deze, makkelijker geschreven, versie staat nog altijd in mijn boekenkast en zal er niet snel uit verdwijnen.

Tonke Dragt – De brief van de koning
Mijn vader heeft ook altijd veel gelezen en kwam op een gegeven moment aanzetten met een groot, rood boek, dat van hem was geweest. Het ging over een jongetje in een fantasieland dat een groot, spannend avontuur beleefde. Dat klonk mij als muziek in de oren en al snel werd ook De brief van de koning één van mijn favorieten. Andere boeken van Tonke Dragt vond ik nooit zo geweldig als deze, maar Ronja de roversdochter en De gebroeders Leeuwenhart heb ik toch ook wel meerdere malen gelezen.  De brief van de koning staat echter nog steeds op de boekenplank, gebroederlijk naast Alleen op de wereld.

Historische romans
Oh, als er één schrijver is wiens oeuvre ik kan dromen, is het Thea Beckman. Kruistocht in spijkerbroek, Geef me de ruimte, Hasse Simonsdochter, Stad in de storm… Stuk voor stuk behoorden ze tot het  rijtje boeken dat ik tig keer heb gelezen en me nooit verveelde. Heerlijk dikke pillen, interessante onderwerpen (ik wist alles over het dagelijks leven in de tachtigjarige oorlog, maar had geen idee waar de oorlog zelf over ging. Ik was er ook heilig van overtuigd dat iemand uit Spanje een spanjool was, zo zeiden ze dat immers ook in de boeken!) en een schrijfstijl die mij helemaal meesleepte.

Thea Beckman was echter niet de enige historische-romanschrijfster (mooi woord) die ik fantastisch vond, ook Simone van der Vlugt haar boeken heb ik verslonden. De bastaard van Brussel, De amulet, Schijndood, Jehanne, Zwarte sneeuw en vooral Bloedgeld waren grote favorieten. Geschiedenis vond (vind nog steeds trouwens) ik duidelijk erg interessant.

En andere boeken
Ik was natuurlijk ook gewoon een meisje dat boeken las over liefde, humor, paarden en dolfijnen. Vooral paarden deden het goed bij mij. Van Bianca en Romana en Ragebol heb ik bijvoorbeeld nog steeds een hele stapel staan. Wie de schrijver is, geen idee, daar ging het niet om. Het ging over paarden, dat was het enige wat telde. Een andere favoriete serie, die helaas niet in onze bibliotheek te verkrijgen was, was De olijke tweeling, over Ellis en Thelma die zichzelf elke keer weer in de nesten wisten te werken en die mij deden wensen dat ik ook een tweelingzus had. Zoiets geldt ook voor De vijf, ik wilde ook zulke vrienden en een hond en een eigen eiland waar ik allemaal avonturen beleefde!

 Ik zou het liefst nog meer boeken opnoemen, maar dan wordt dit blogje wel heel lang. Tegenwoordig lees ik nog wel, maar helaas niet meer zoveel als vroeger. Een boek per dag is nu echt niet meer haalbaar, een boek per week lukt slechts af en toe. Toch houd ik nog steeds van lezen en wil ik het ook echt blijven volhouden. Ik vind het zo heerlijk om me te kunnen verplaatsen naar een andere wereld! Bij jeugdliteratuur gaat dat makkelijker dan bij ‘volwassen’ boeken, en daarom zullen ze toch altijd een beetje speciaal voor me zijn.

Wat zijn jouw favoriete jeugdboeken?

17 Reacties op “Ik was nogal een boekenwurm

  1. Ja, jeugdboeken, dat is leuk. De allereerste boeken die je leest in je leven, ze blijven je denk ik altijd extra sterk bij. Ik las Tin Toeval van Guus Kuijer. Die moet ik eigenlijk dit weekend even meekapen als ik bij m’n ouders ben.

  2. Ik was helemaal gek van de olijke tweeling! En kruistocht in spijkerbroek. Maar ik had het zelfde “probleem”. Op een gegeven moment had ik alle jeugdboeken (de leuke dan) al gelezen. Alleen vond mijn moeder het geweldig dat ik het zo leuk vond om te lezen, dus toen ik 10/11/12 was kreeg ik altijd haar biebpasje mee :D

  3. Oh.. die serie links onder. Ik kan even niet op de naam komen! Die serie had mijn zus en ik las die boeken ook altijd. Toen hield ik nog van spannende paardenverhalen haha

  4. Ik heb vroeger zo’n beetje ieder boek over paardenmeisjes gelezen, ik zie bij jou ook een stapel over Romana en Ragebol: heerlijk vond ik dat :) die reeks kon ik dan wel binnen een week uit hebben, die goede oude tijd. Nu lees ik lang niet meer zoveel als ik eigenlijk zou willen, toch wel jammer maar ik heb het er gewoon te druk voor :(

    • Ja, jammer is dat hè! Ik kan er op zich wel tijd voor maken, maar ik vind het tegenwoordig veel moeilijker om te gewoon te ontspannen en me over te geven aan een boek.

  5. Ik heb vroeger de gehele kippenvel serie gelezen en alle jeugd boeken van carry slee ! Vind het erg jammer dat ik nu gewoon niet weet welke boeken ik moet lezen !

  6. Oh superleuk dit! Ik las ook altijd heel erg veel vroeger, vooral van Francine Oomen, Carry Slee en Astrid Lindgren. En je had ook zo’n reeks over Floortje, dat vond ik ook helemaal fantastisch!

  7. Heerlijk, er komen weer allerlei herinneringen naar boven! Alleen op de wereld heb ik wel tien keer gelezen denk ik en ook alle historische boeken gingen er doorheen bij mij. Mijn favoriete schrijfster was ook Thea Beckman denk ik.

  8. Ah, jeugdboeken! Op de bank tussen tv-kijkende familieleden of in ’s nachts in bed bij een bureaulamoje, omdat het net zó spannend was dat ik, voor ik ging slapen, dit hoofdstuk (en dat daarna en dat daarna en…) uit móést lezen…

    In tegenstelling tot zo’n beetje heel lezend Nederland, heb ik echt een hekel aan Thea Beckmanboeken. Ik heb maar een boek van haar gelezen, maar dat was nou niet echt een daverend succes. Het heette iets met Rotterdam en ging over alchemisten. Het boek had iets van 200-300 bladzijden en wat ik er nog het beste van weet, is dat ik het zo saai vond dat ik de laatste 30 heb geskipt en alleen de laatste zin heb gelezen, waaruit je kon concluderen dat er nog steeds niks was gebeurd, net zoals in de voorgaande 150 pagina’s. Daar eindigde mijn poging om historische romans te waarderen ook meteen.

    Wel vond ik De olijke tweeling ook erg leuk. En Op zoek naar dolfijnen. Maar mijn favoriete jeugdboek is denk ik toch wel Matilda. Als die film op tv is, moet ik die ook altijd weer kijken. En ik vond de serie Ellendige avonturen echt geweldig.

    Toch wel jammer dat die tijd op een gegeven moment gewoon voorbij is.

  9. Geweldig dit blogje! Allemaal boeken waarbij ik denk ‘oh ja, die heb ik ook nog gelezen’! Ik heb zelf niet echt een favo schrijver, heb vroeger van alles en nog wat gelezen. Hetzelfde als wat ik nu nog steeds doe.

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

