Meelooptweedaagse


bron

De afgelopen week was het hier (voor de verandering) even stil. Ik had het druk: er moest een profielwerkstuk worden afgemaakt, Franse woordjes en een herkansing economie worden geleerd en dat allemaal vlak na een vakantie waarin ik (ook voor de verandering) niet zoveel had gedaan.

De week begon echter met een paar dagen randstadten. Zondag nam ik de trein naar Leiden, waarna ik twee nachten sliep bij goede vrienden van mijn ouders in een dorp vlakbij. Dat was niet zomaar voor de lol, maar met het oog op mijn toekomst. Maandag en dinsdag had ik namelijk twee meeloopdagen op de Universiteit Leiden!

Maandagochtend heb ik een aantal colleges gevolgd bij Nederlandse Taal en Cultuur. Ik vond ze stuk voor stuk erg interessant en mijn enthousiasme voor de studie werd dan ook weer een beetje aangewakkerd. Er is echter één probleempje, ik houd er niet van om en plein public te praten en dat is, ook als je niet voor de richting kiest die daar betrekking op heeft, een belangrijk onderdeel van de studie.

Dinsdagmiddag ging ik naar Film- en literatuurwetenschap. Kort gezegd draait deze studie om het analyseren en interpreteren van film en literatuur. Het eerste collega ging over poëzieanalyse. Dit heb ik in de vijfde klas gehad en daardoor kon ik het college goed volgen. Ik heb interpreteren altijd al leuk gevonden en begon er al helemaal naar uit te kijken om dat zelf te mogen doen.
Het tweede college was Wereldliteratuur, waarbij Laura ook aanwezig was. Zij had mij van tevoren verteld waar het over zou gaan en ik had me al een beetje in kunnen lezen. Alle studenten (behalve het meisje waar ik naast zat en het meisje daarnaast en de jongen daarnaast, die hadden daar geen zin in) lezen voor dat vak hetzelfde boek, waarna er tijdens college meer over wordt verteld. In de pauze heb ik nog even met Laura gesproken (kort maar krachtig, maar wel leuk om iemand van internet eens te ontmoeten!) en daarna vertrok ik naar het station.

Om vijf uur was ik op Schiphol, was ik van mening dat ik de trein van 17:20 niet meer zou kunnen halen en vroeg ik me een uur later af waarom ik die trein in godsnaam niet wél had genomen. Nu was ik namelijk pas om kwart voor tien thuis. Ach ja. Je moet wat voor je toekomst over hebben.

Wat mijn uiteindelijke studiekeuze betreft, ze zeggen toch altijd dat je op je gevoel moet afgaan? Er is één studie waar ik echt een goed gevoel bij had en dat was Film- en Literatuurwetenschap. Ik vind het nog een beetje moeilijk om te zeggen (zo definitief!), maar toch doe ik: mijn studiekeuze is gemaakt! Volgend jaar ben ik eerstejaars Film- en Literatuurwetenschap in het verre, verre Leiden. Ik heb er zin in!

17 Reacties op “Meelooptweedaagse

  1. Jeetje, zo laat thuis :O Dat is echt bizar!

    Maar ik vond het leuk om je te ontmoeten en natuurlijk ook dat je zeer waarschijnlijk Film- en Literatuurwetenschap gaat doen!

    Maar waarom lazen die mensen dan een ander boek? Dat snap ik niet helemaal.

  2. Wat goed dat je nu al een studiekeuze gemaakt hebt!
    Ik las eens ergens dat daar onderzoek naar gedaan is:
    hoe vroeger je je studiekeuze gemaakt hebt, hoe meer slaagkans.
    Gewoon omdat je dan zekerder en gemotiveerder voor je keuze bent dan wanneer je pas in augustus zou beslissen.

    Veel succes!

  3. Gefeliciteerd met je keuze! Volgend jaar dus op kamers in dat prachtige zuid Holland? die oh-zo-mooie-provincie.
    Zo grappig dat je zegt “Het verre, verre Leiden.” Ik had zoiets van “Maar Leiden is helemaal niet ver.”
    Tja… Niet als je hier vandaan komt natuurlijk, maar voor jouw wel. Wereldreiziger in dop!

  4. Haha, als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, dan kan het heel snel gaan…. Ik heb me namelijk ook een paar dagen na de informatie avond van masters in Utrecht halsoverkop ingeschreven ;). Ook al heb ik met alle veranderingen volgend jaar waarschijnlijk geen ov meer :( bleh. Maar hoezo is publiek spreken zo’n onderdeel van Nederlands? Ik wil alleen wel zeggen, euhm.. dat je iets niet moet laten liggen om maar 1 nadelig puntje he. :) Succes!

    • Dingen als argumenteren, debatteren en presenteren zijn onderdeel van taalbeheersing, wat in zijn geheel zo ongeveer 1/4 van de studie uitmaakt. Ik weet van mezelf dat ik mee daar best overheen kan zetten, en als Film- en Literatuurwetenschap niet had bestaan denk ik dat ik ook gewoon Nederlands had gedaan en dat spreken voor lief had genomen. Nu heb ik echter een studie ontdekt die in principe focust op het onderdeel van Nederlands wat ik het leukste vind: moderne letterkunde (historische vind ik ook niet héél interessant, nog een reden om niet voor Nederlands te kiezen). En dan nog met een heleboel analyse en interpretatie, wat ik nog veel leuker vind. ;) Vandaar!
      Wat voor master ga je doen?

  5. Meeloopdagen vond ik altijd zo leuk. Even proeven aan het studeren. Ik kan je vertellen: echt studeren is anders, maar niet per se minder leuk.
    Wat fijn ook dat je een studiekeuze hebt gemaakt. Eng he? Ik twijfel nog steeds wel eens, maar toch moet er een keer een keuze gemaakt worden. En film- en literatuurwetenschap klinkt in ieder geval heel erg tof!

  6. Ik heb Laura ook een keer in het echt ontmoet, leuke meid is dat! En goed dat je je studiekeuze hebt kunnen maken, als je je er goed bij voelt is het vast een goede keuze :)

  7. Wat leuk dat je nu een keuze hebt gemaakt (nog leuker natuurlijk dat je voor Leiden hebt gekozen)! Wie weet zie ik je volgend jaar wel een keertje in het verre, verre Leiden ;)

  8. Als je NTC in Groningen zou gaan doen kan ik je verzekeren dat je praktisch niet voor de klas hoeft te presenteren. Je bent hier eigenlijk meer bezig met colleges volgen en boeken lezen. Pas in je 3e en laatste jaar presenteer je een beetje. Maar dat is ook echt te overzien, ook ik heb dat overleefd ;)

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

