Schoonheid


Uit de ‘Echte vrouwen’-campagne van Dove. 

schoon·heid de; v 1 de eigenschap mooi te zijn 2 -heden iets moois: zij is een ~!

In Afrika zijn stammen waar vrouwen het knapst worden gevonden als ze héél dik zijn. Voor elke vetrol een huwelijksaanzoek, zoiets. Dat heeft alles met de cultuur te maken: een dik iemand kan zich blijkbaar veel voedsel veroorloven, heeft dús veel geld, dús veel status. Zo werkt dat in Afrika.

In de hedendaagse westerse wereld is het schoonheidsideaal (even alleen wat betreft het figuur) voor vrouwen vooral slank. Zonder buikje, vetrollen, kipfilets of onderkin. De media overtuigen ons van het belang van het slankzijn. Het lijkt alsof ze ons alleen willen vertellen dat het gezonder is, maar natuurlijk spelen ze ook slim in op ons verlangen om aan het schoonheidsideaal te voldoen.

Dus willen Nederlandse meisjes slank zijn. Want dan zijn ze mooi. Als diezelfde meisjes geboren zouden zijn in Afrika zouden ze er het liefst zoveel mogelijk vet bij willen kweken. Want dan zouden ze  mooi op z’n Afrikaans zijn.

Wat wij mooi vinden, hangt af van de cultuur waarin we opgroeien. In het universele woordenboek staat geen concrete definitie van schoonheid. Er wordt per cultuur vastgesteld wat zou moeten worden beschouwd als mooi: het schoonheidsideaal. Mensen willen daar graag aan voldoen om geaccepteerd worden door de maatschappij. En daar zijn we (bijna) allemaal schuldig aan. Vrijwel iedereen vindt zijn uiterlijk in een zekere mate belangrijk. Ik ook. Ik voldoe ook niet bepaald aan het westerse schoonheidsideaal (het spijt me als je me had voorgesteld als een barbie) en ja, ik maak mezelf graag een beetje mooier en probeer dat wat ik niet mooi vind aan mezelf te verhullen. En dat allemaal voor de maatschappij. Misschien onbewust, maar de wereld om je heen speelt nu eenmaal een grote rol in hoe jij eruit wilt zien. Zowel hier in het westen als bij de Afrikaanse stammen. Wat ergens anders mooi is is hier niet mooi en andersom.
Zij we daarom allemaal niet ergens mooi?

Deze blog is geschreven in het kader van dag één van de Wijvenweek

10 Reacties op “Schoonheid

  1. Pingback: Schoonheid | Wijvenblogs·

  2. Dat verhaal over dik als schoonheidsideaal heb ik ook eens gehoord. Vroeger was dik ook het ideaal in Europa (Rubens schilderijen..), inderdaad omdat dat betekende dat je je veel voedsel kon kopen. Nu is het omgedraaid, omdat dik zijn zou betekenen dat je je alleen trashvoedsel kunt veroorloven. Toch raar, als dat waar is. Hoe alles altijd maar om geld draait, zelfs met dit soort dingen!

  3. Ik heb juist het idee dat het schoonheidsideaal hier graatmager is, kijk naar al die modellen…. die worden gewoon ontslagen als ze lekkere billen hebben. Maar inderdaad, het hangt echt van de cultuur af. Zo heb je in landen als Thailand en Japan zo wit mogelijk te blijven en worden daar reclames voor gemaakt en zitten er in alle dagcremes whiteners :’) super grappig.
    We zijn allemaal wel ergens mooi, dat vind ik wel :) hihi, grappig als je er zo over nadenkt. Ik ben zelf wel mager, maar dat ben ik altijd geweest, ook al ben ik er heel vaak mee gepest, ik vind het nu juist wel fijn. Maar ook ik heb geen modellenmaatjes, en daar ben ik blij mee ook! Leuk stukje heb je geschreven.

  4. Goed stukje! Ik denk inderdaad dat het schoonheidsideaal hier ook wel heel mager is. Sommige vriendinnen van mij, als we dan tv aan het kijken zijn, zitten ineens van “Oh zulke kleren doe je toch niet aan als je zo’n figuur hebt, dat is alleen voor als je slank bent” of iets in die trant. Terwijl ik dan gewoon een ‘normaal’ iemand zie. Eigenlijk is het best zonde dat we zo gehersenspoeld worden.

  5. We zeggen het wel allemaal, dat we ons niets zouden moeten aantrekken van het schoonheidsideaal, maar het is er nu eenmaal wél. Het is het schoonheidsideaal van onze cultuur, en daar proberen we allemaal aan te voldoen. Ik denk dat de mensen in Afrika, die geen geld hebben om veel te eten, misschien ook wel naar ons kijken met het idee: was dat maar hier.

    Neemt niet weg dat het hele magere natuurlijk niet gezond is. Maarja, dat is dat dikke ook niet.

  6. Ik zou in Afrika echt wel een paar koeien waard zijn, of kamelen. Net wat ze hebben aan vee. ;) Hier niet, hier word ik heel anders nagekeken. Behalve door die mannen die vanuit Afrika gekomen zijn. ;)

    Uiteindelijk is gezond zijn belangrijk. En gelukkig zijn met jezelf. Gelukkig ben ik dat wel, over het algemeen. :D En ja iedereen heeft wat moois, op zijn eigen manier waar anderen jaloers op zullen zijn. :D

  7. Goed stuk, Kim! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Misschien moeten we maar in Afrika gaan wonen, dan worden we eindelijk aanbeden om het feit dat we elke week koekjes en chips kanen. :)

  8. Ik had laatst een discussie met mensen in de kroeg dat ik vond dat lelijke mensen niet bestonden. Ik werd uitgelachen. Noem me naïef, maar ik vind nog steeds dat iedereen een bepaalde schoonheid in zich heeft. ; )

Wil je reageren? Dat kan hieronder!

